Boendet utgör ofta en betydande del av resekostnaderna. Som tur är finns det smarta sätt att minska den utgiften. Genom att bli medlem på en hotellbokningssajt och vara en lojal kund kan du göra rejäla besparingar.
I denna guide fokuserar vi på konkreta tips för att optimera dina hotellbokningar hos de tre av de populäraste bokningssajterna bland oss svenskar som utmärker sig genom att erbjuda ett förmånligt bonussystem. Vi avslutar sedan med vår rekommendation. Missa inte att läsa: Flygbonus & Lojalitetsprogram.
JÄMFÖR
HOTELS
Agoda
bOOKING
Hotels.com Rewards är ett lojalitetsprogram där du samlar stämplar för dina bokningar:
- Rewards:
- Du får en stämpel för varje övernattning på ett kvalificerat boende. (De flesta boenden är kvalificerade.)
- När du samlat 10 stämplar får du en bonusnatt
- Värdet på bonusnatten baseras på genomsnittsvärdet av de 10 nätter du samlat in (exklusive skatter och avgifter). Om du samlar 10 nätter, där varje natt kostar 1000kr, då får du alltså en bonusnatt natt värde 1000kr.
- Medlemsförmåner:
- Medlem (grundnivå)
- Samla stämplar, tillgång till hemliga priser
- Silver – efter 10 nätter under ett medlemsår
- Prisgaranti
- Prioriterad kundtjänst
- Extra förmåner som gratis wifi
- Frukost på utvalda hotell
- 15% eller mer på fler än 10 000 hotell över hela världen
- Guld – efter 30 nätter under ett medlemsår
- Samma som ovan fast 20% eller mer på fler än 10 000 hotell över hela världen
- Även bland annat gratis rumsuppgraderingar och tidig incheckning/sen utcheckning på VIP Access-boenden i mån av tillgänglighet.
- Viktigt att veta:
- När du använder en bonusnatt så samlar du inte en stämpel för den natten
- Bonusnätter kan gå ut i datum
- Endast bokningar gjorda via Hotels.com räknas

Agoda har flera olika belöningsprogram som fungerar tillsammans:
- AgodaCash:
- Du får AgodaCash på utvalda boenden
- Värdet varierar och visas på de utvalade boendena vid bokning
- AgodaCash kan användas som kontanter på framtida bokningar
- Ofta kort giltighet
- Cashback-bonusar:
- Intjänas på kvalificerade bokningar
- Måste begäras inom 120 dagar från utcheckningsdatumet
- Kan tas emot på tre sätt:
- Kredit- eller kontokort (Visa/MasterCard)
- Överföring till bankkonto
- Avräkning mot framtida bokningar
- Agoda VIP-program:
- Vip Bronze: Uppnås vid registering
- Bästa pris-garanti
- Insidererbjudanden
- Vip Silver: Uppnås efter 2 bokningar
- VIP-erbjudanden med upp till 12% rabatt
- Vip Gold: Uppnås efter 5 bokningar
- VIP-erbjudanden med upp till 18 % rabatt
- VIP Platinum: Uppnås efter 10 bokningar
- VIP-erbjudanden med upp till 25 % rabatt
- Gratis frukost och andra förmåner på utvalda boenden
- PointsMAX:
- Ett program hos Agoda där du kan välja att tjäna poäng i ditt favoritlojalitetsprogram
- Fungerar med ett fåtal bonusprogram
- Du väljer vilket program du vill samla poäng för under bokningen
- Viktigt att veta:
- Rabatter och priser är flexibla och kan variera i värde
- Prisgaranti

Booking.com Genius är ett belöningsprogram där du låser upp fler förmåner baserat på antal bokningar:
- Medlemsförmåner:
- Genius Level 1 (grundnivå):
- 10% rabatt på utvalda boenden
- 10% rabatt på hyrbilar
- Genius Level 2 (5 bokningar inom 2 år):
- 10-15% rabatt på utvalda boenden
- 10% rabatt på hyrbilar
- Gratis frukost på utvalda boenden
- Gratis rumsuppgradering på utvalda boenden
- Genius Level 3 (15 bokningar inom 2 år):
- 10-20% rabatt på utvalda boenden
- 10% rabatt på hyrbilar
- Gratis frukost på utvalda boenden
- Gratis rumsuppgradering på utvalda boenden
- Prioriterad support på alla bokningar
- Wallet (Plånbok)
- Innehåller olika typer av ersättningar:
- Kampanjkoder
- Kvalificerade bokningar som ger krediter
- Kan användas som betalning vid nästa bokning
- Viktigt att veta
- Rabatter dras från priset före skatter och avgifter
- Endast välrecenserade boenden kan delta i Genius-programmet
- Din Genius-status är för livet när du uppnått en nivå
- Rabatter appliceras automatiskt – leta efter Genius-loggan
- Prisgaranti – Matchar priset

Slutsats
Hotels.com Rewards är enkelt att förstå och att samla ihop till bonusnätter är både roligt och en bra belöning. Dock upplevs utbudet av boenden med extra förmåner som begränsat, och skillnaden mellan olika medlemsnivåer är minimal. Som inloggad medlem och guldmedlem känns det sällan som en stor prisskillnad på boenden. Hotels.com är generellt dyrare än konkurrenterna, men bonusnätterna kan kompensera för detta. Vid problem med bokningar har Hotels.com visat sig vara hyfsat snabba och effektiva.
Hotels.com har ofta ett mer utvalt urval som fokuserar på hotell, medan Agoda och Booking.com tenderar att ha ett betydligt bredare spektrum av boendetyper som lägenheter, vandrarhem och pensionat, vilket innebär att Hotels.com inte har ett lika stort utbud av boenden, men har generellt en bättre standard.
Agoda har en hel sida med rabattkuponger som sällan fungerar, men om man anstränger sig är det inte omöjligt att hitta någon enstaka som kan fungera. Likt Hotels.com är det få gånger man har nytta av en högre medlemsstatus. Agodas belöningsprogram är onödigt krångligt.
Booking.com erbjuder väldigt få rabattkoder, men har generellt låga priser. Likt Agoda och Hotels ger högre medlemsnivåer få märkbara fördelar. Booking.com har fått en del negativ publicitet, men kundomdömena är jämförbara med de andra två sajterna. Bookings belöningsprogram är likt Agodas väldigt förvirrande.
Resekartan har bokat otaliga boenden genom Hotels.com, Booking.com och Agoda, och vår status som medlemmar på högsta nivå ger oss en unik inblick i deras service. Vid de få tillfällen då problem uppstått vid incheckning, som dubbelbokade rum eller bokningar som inte dykt upp i systemet, har Hotels.com konsekvent visat sig vara snabbast och mest generös med lösningar och kompensation, inklusive ersättning för samtalskostnader.
Samtidigt är det viktigt att understryka att själva grundproblemet sällan är bokningssajtens fel när det väl uppstår ett problem – det kan lika gärna vara hotellets egna system som krånglar. Det som däremot tydligt skiljer de olika bokningssajterna åt är hur effektivt de hanterar dessa situationer, vilka åtgärder de vidtar och vilken typ av kompensation de erbjuder. Det är dock värt att notera att utfallet även kan bero på vem man får hjälp av, vilket gör att vår positiva erfarenhet med Hotels.com inte nödvändigtvis speglar en statistisk verklighet.
Hotels.com ägs av Expedia Group, som även äger bland annat Expedia.com, Vrbo, Orbitz och Travelocity. Agoda och Booking.com ägs båda av Booking Holdings, som även äger bland annat Priceline, Kayak och Rentalcars.com.
Hotels.com är särskilt populärt i Nordamerika, Agoda har en stark ställning i Asien, medan Booking.com har en mer global användarbas. Trots dessa regionala styrkor fungerar alla tre i regel bra för bokningar oavsett var i världen du befinner dig.
Så vilken ska man välja?
Vid en första anblick kan det vara lockande att välja det billigaste alternativet, som att boka ett hotell för 920 kr per natt på Booking.com istället för 1000 kr på Hotels.com. Men om du regelbundet använder Hotels.com och samlar bonusnätter, kan det potentiella värdet av en framtida gratisnatt göra de där 80 kronorna per natt väl investerade. Därför är det klokt att inte stirra sig blind på det lägsta priset, utan även beakta eventuella lojalitetsförmåner.
Det finns naturligtvis också situationer där prisskillnaden är tydligt till t.ex. Bookings fördel, exempelvis 850 kr jämfört med Hotels.coms 1000 kr, och då är det självklart klokt att välja det billigare alternativet. Lås dig därför inte fast vid en enda bokningssajt. Du kan alltså även jämföra priser hos Trip, Expedia och i vissa fall Airbnb.

- Boka direkt hos boendet: Om pengar inte är ett bekymmer kan det vara bäst att boka direkt via hotellets egen webbplats eller genom att kontakta dem direkt.
- Lojalitetsprogram: Om du föredrar en specifik hotellkedja, som Radisson, kan det vara klokt att bli medlem i deras lojalitetsprogram (t.ex. Radisson Rewards) för att få förmåner.
- Jämför priser: För att spara pengar är det viktigt att jämföra priser mellan olika bokningssidor, inklusive hotellets egen hemsida, då priset ibland kan vara lägre där.
- Förhandla vid längre vistelser: Om du planerar att stanna en längre period kan du försöka förhandla fram ett bättre pris direkt med hotellet.
- Var försiktig med jämförelsesajter: Förlita dig inte på jämförelsesajter, eftersom priserna som visas där inte alltid stämmer överens med de priser du ser om du går direkt till bokningssajterna (som Hotels.com, Agoda, Booking.com) och är inloggad som medlem.
- Kolla bokningsapparna: För bästa pris, kontrollera bokningsapparna. Priserna kan variera beroende på om du bokar via appen eller webbplatsen, samt beroende på din geografiska plats.
Hotels, Agoda och Booking erbjuder alla någon form av prisgaranti, men hur effektiva dessa är i praktiken kan variera. Booking.com är till exempel tydliga med att deras prisgaranti kräver att du skickar in en länk till det billigare erbjudandet, vilket innebär att personliga priser du får som inloggad medlem inte omfattas.
TIPS åt bokningssajter: För att förbättra kundupplevelsen för lojala användare anser vi att bokningssajterna bör fokusera på att prioritera de kunder som befinner sig på högre nivåer i lojalitetsprogrammen, kanske genom att erbjuda en chatt och vara mer lättillgängliga. En mer fast rabattprocent för dessa kunder, istället för att begränsa rabatterna till ett utvalt antal boenden vore också intressant. Förmånerna bör också utökas till att gälla ett bredare utbud av boenden, så att de inte bara är tillgängliga för ett fåtal. När en användare är inloggad med ett konto på högsta nivån bör skillnaden i pris och förmåner vara tydligt märkbar jämfört med ett konto på lägsta nivån, vilket inte är fallet idag. Dessutom bör priserna för kunder på högsta nivån i regel alltid vara bättre än hos konkurrenter där man har lägsta nivån, för att verkligen belöna lojalitet och uppmuntra till fortsatt användning av bokningssajten.
Lämna ett svar