Vad gör jag nu?
Har du blivit rånad eller förlorat värdefulla ägodelar? Här får du praktiska råd.
Du har just återvänt till hotellet efter en middag ute. På hemvägen blev du stoppad och rånad. Du gjorde det absolut viktigaste, – att inte kämpa emot och göra motstånd. Men vad ska du göra nu? Vem ska du kontakta? Hur kan du få tillgång till pengar? Hur kommer du att kunna resa hem? Nedan följer några potentiella scenarier och tillhörande åtgärder att överväga.
Har betalkort men inte pass & telefon
Gör en lokal polisanmälan. Be om att få en kopia.
Låna en telefon och ring den svenska polisen för att spärra passet. (+46771141400)
Kontakta din ambassad/konsulat som hjälper dig med ett provisoriskt pass.
Läs under ”Stulen eller borttappad telefon” nedan för att se hur du ska gå till väga med telefonen.
Se till att du sparar alla kvitton till följd av stölden. Dessa kan vara värdefulla senare, eftersom ditt försäkringsbolag eventuellt kan hjälpa till att täcka dessa kostnader.
Informera dina nära och kära. Låt dem veta vad som har hänt så att de inte blir oroliga om de inte kan nå dig.
Om du behöver hjälp och råd i dessa situationer, kan du ofta vända dig till din ambassad/konsulat och försäkringsbolag. Dessutom kan ditt boende ofta bistå med att ta kontakt med både polisen och ambassaden.
Har telefon men inte pass & betalkort
Gör en lokal polisanmälan. Be om att få en kopia.
Spärra dina betalkort
Ring den svenska polisen för att spärra passet. (+46771141400)
Kontakta din ambassad/konsulat som hjälper dig med ett provisoriskt pass.
Läs under ”betalningsmöjligheter” nedan för att se hur du kan lösa den ekonomiska biten.
Se till att du sparar alla kvitton till följd av stölden. Dessa kan vara värdefulla senare, eftersom ditt försäkringsbolag eventuellt kan hjälpa till att täcka dessa kostnader.
Om du behöver hjälp och råd i dessa situationer, kan du ofta vända dig till din ambassad/konsulat och försäkringsbolag. Dessutom kan ditt boende ofta bistå med att ta kontakt med både polisen och ambassaden.
Har pass men inte telefon & betalkort
Gör en lokal polisanmälan. Be om att få en kopia.
Spärra dina betalkort
Läs under ”betalningsmöjligheter” nedan för att se hur du kan lösa den ekonomiska biten.
Läs under ”Stulen eller borttappad telefon” nedan för att se hur du ska gå till väga med telefonen.
Se till att du sparar alla kvitton till följd av stölden. Dessa kan vara värdefulla senare, eftersom ditt försäkringsbolag eventuellt kan hjälpa till att täcka dessa kostnader.
Informera dina nära och kära. Låt dem veta vad som har hänt så att de inte blir oroliga om de inte kan nå dig.
Om du behöver hjälp och råd i dessa situationer, kan du ofta vända dig till din ambassad/konsulat och försäkringsbolag. Dessutom kan ditt boende ofta bistå med att ta kontakt med både polisen och ambassaden.
Har inte betalkort, telefon eller pass
Gör en lokal polisanmälan. Be om att få en kopia.
Spärra dina betalkort
Låna en telefon och ring den svenska polisen för att spärra passet. (+46771141400)
Kontakta din ambassad/konsulat som hjälper dig med ett provisoriskt pass.
Läs under ”betalningsmöjligheter” nedan för att se hur du kan lösa den ekonomiska biten.
Läs under ”Stulen eller borttappad telefon” nedan för att se hur du ska gå till väga med telefonen.
Se till att du sparar alla kvitton till följd av stölden. Dessa kan vara värdefulla senare, eftersom ditt försäkringsbolag eventuellt kan hjälpa till att täcka dessa kostnader.
Informera dina nära och kära. Låt dem veta vad som har hänt så att de inte blir oroliga om de inte kan nå dig.
Om du behöver hjälp och råd i dessa situationer, kan du ofta vända dig till din ambassad/konsulat och försäkringsbolag. Dessutom kan ditt boende ofta bistå med att ta kontakt med både polisen och ambassaden.
Betalningsmöjligheter
Om du skulle förlora dina betalningsmedel, som tappat dina betalkort, finns det flera åtgärder du kan vidta efter att du har spärrat dina betalkort:
- Om du har (telefonen kvar med ett) mobilt BankID så kan du kolla om din bank kan utfärda ett virtuellt bankkort. (Eller teckna en ny bank som kan.) Sen kan du eller en anhörig överföra pengar via t.ex. Swish till kontot.
- Låna ett betalkort av en anhörig eller kompis och lägg in på en ”Wallet” i din telefon.
- Ring ditt/dina försäkringsbolag och kortutgivare och se om de kan hjälpa eller bistå till en snabb och smidig lösning.
- Du kan be en vän eller anhörig gå till Western Union eller MoneyGram för att göra en överföring. Låt avsändaren berätta vad som har skett och låt avsändaren önska en säkerhetsfråga istället för att mottagaren ska behöva visa ett ID. Det är inte en garanti att detta fungerar, men ett extra samtal till kundservice kan göra att chansen ökar. (De brukar kunna tillåta detta i nödfall.) I annat fall får mottagaren vänta på att ambassaden har utgivit ett provisoriskt pass.
- Skaffa en ny telefon och försök att installera ett nytt BankID med stöd av en familjemedlem eller vän hemma som har tillgång till din bankdosa (säkerhetsdosa). Var medveten om att en ID-kontroll kan krävas och att BankID ställer höga krav på telefonen, vilket gör denna lösning ibland ogenomförbar. Om du dock har en annan enhet hemma med BankID installerat, kan din vän eller familjemedlem hjälpa dig att genomföra köp på den.
- Ambassaden kan hjälpa med pengar genom att du eller en anhörig gör en överföring till ambassaden. Det tillkommer en högre avgift, men kan i vissa fall vara avgörande för att du ska få pengar.
- I värsta fall och i en nödsituation kan du få ett tillfälligt lån av ambassaden. Generellt är de begränsade med möjligheter att hjälpa ekonomiskt.
- Om du befinner dig på en turistdestination, kan du ha turen att stöta på andra svenskar. I sådana fall kan du be dem om hjälp genom att föreslå en Swish-överföring eller banköverföring från din sida eller anhörig, medan de i gengäld hjälper dig med att ta ut kontanter.
- Be din bank att skicka ett nytt kort till ambassaden. (Ambassaden måste då underrättas.) Detta är inte ett smidigt eller effektivt sätt.
- Är det kris med mat så kan en anhörig eller vän installera en app på sin telefon för matutkörning. Dessutom kan vissa bokningar, transporter och andra tjänster betalas från den anhörigas telefon i t.ex. Sverige och utnyttjas av dig utomlands. Dock är det viktigt att vara medveten om att vissa tjänster kan kräva legitimation vid mottagandet, vilket kan vara problematiskt om du saknar sådan.
- Försäkra dig om att du har lagt en beställning på de förlorade korten, så att du har dem när du kommer hem.
Stulen eller borttappad telefon
Om din telefon har gått förlorad eller blivit stulen finns det flera åtgärder du kan vidta, utöver att göra en polisanmälan:
- Om du bara har tappat mobilen, försök att ringa den vanligt, och hoppas på att en vänlig själ svarar.
- Prova att logga in på Google Play eller iCloud för att kontrollera om du har aktiverat fjärrlåsfunktionen/spårningstjänsten. Med dessa tjänster kan du utföra en rad åtgärder, som att låsa enheten, lokalisera dess position, tvinga enheten att spela upp ett ljud och även välja att all data ska raderas nästa gång telefonen ansluts till ett nätverk.
- Kontakta din operatör för att spärra ditt SIM och försök att ta reda på telefonens IMEI-nummer, som du kan använda för att förhindra att den ansluts till mobilnätverket. IMEI-numret kan ofta hittas på originalförpackningen, inköpskvittot, inne på Google Play/iCloud och på dina fakturor. I vissa fall kan din operatör även tillhandahålla numret. Det är även operatören som kan hjälpa att blockera ditt IMEI. Notera att IMEI inte påverkar telefonens andra funktioner, utan endast dess förmåga att koppla upp sig till mobilnätet.
- Oavsett om telefonen va upplåst eller inte när den blev stulen, byt lösenord på appar och spärra viktiga tjänster som BankID.
- Överväg möjligheten att skaffa en tillfällig telefon för resten av din resa. Detta kan underlätta åtkomsten till internet och göra det enklare att genomföra köp. Dessutom kan det bli lättare att få tillgång till dina flygbiljetter. Var medveten om att det kan vara besvärligt att installera ett nytt BankID. Detta beror på att en digital ID-kontroll kan behövas och att BankID ställer höga krav på telefonen, vilket i vissa fall kan göra denna lösning ogenomförbar.
- Kontrollera med ditt försäkringsbolag om du är berättigad till ersättning eller en ersättningsmobil.
Fler tips om trygghet under resan kan du finna här!
Lämna ett svar