Jocke heter jag och är 26 år. Det här är min dagbok för expeditionsresan till Antarktis med Hurtigruten. Innan du läser så rekommenderar jag att du kollar mitt tidigare inlägg; ”Inför min resa till Antarktis”. Du kan även läsa hur man planerar och genomför en resa till Antarktis här. De flesta bilder är tagna med systemkamera, men inte alla. Första bilden under varje dag är det officiella schemat som vi deltagare ombord har fått.
Här kan du se en karta vart M/S Midnatsol befinner sig just nu, och även se en livebild från en av deras kameror.
INNEHÅLL LISTA
Dag 1: 26/10-2019 – Ankomstdag
Idag är det ankomstdag. Hurtigruten har bokat in oss på en flådigt hotell (Hilton Garden In) här i Montevideo där avgången imorgon kommer att ske. Det är en mycket bra idé. På så vis slipper Hurtigruten och passagerare vänta på varandra vid avgång. Jag kom med färja och buss från Buenos Aires efter haft rest runt två veckor i Sydamerika.
På plats på hotellet har Hurtigruten ett informationsrum där man kan få svar på sina frågor och få beskrivet vart t.ex de bästa restaurangerna och sevärdheterna i staden finns. Man fick även ett tilldelad bussnummer, då det imorgon ingår en busstur runt om i staden innan man blir avlämnad vid båten. De berättade även att man helst ska undvika gamla stan på kvällen och natten, och utan att fråga varför så vet jag sedan innan att rånrisken är relativt hög i den stadsdelen. Detta gjorde att jag tog en taxi nästan direkt efter samtalet för att utforska gamla stan i Montevideo. Om jag jämför med gamla stadsdelar i Europa och inte minst gamla stan i Stockholm så är jag inte särskilt imponerad. Det är givetvis ett måste att se vid besök av den här staden, men det är inget som riktigt kommer finnas kvar en länge tid i minnet.
Alldeles bredvid hotellet har vi ett stort köpcentrum; ”Montevideo Shopping”. Jag har planerat att gå dit nu och äta middag och kolla om det finns något snyggt klädesplagg och kanske ett par nya skor. Jag ska även köpa lite läsk och chips att hamstra med mig båten. Ikväll är planen att bara ta det lugnt och ladda upp inför morgondagen.
Dagens bästa: Hotellet och dess plats
Dagens sämsta: Att man behöver känna sig försiktig att vistas i vissa områden. (Montevideo)
Dagens måltider: McDonald’s
Dagens evenemang & utflykter: Möte med arrangören och på egen hand besökt gamla stan i Montevideo.
Dag 2: 27/10-2019 – Avgångsdag
Igår vad en sådan där sällsynt dag där jag spenderade för mycket pengar på nya kläder. Rätt dumt i efterhand då jag bara reser med handbagage och mina två väskor redan är fulla. Det blev ett par byxor, en skjorta, två tröjor samt ett par skor. Jag har alltid svårt att köpa skor. Antingen är dom snygga, men osköna/passar inte klädstilen. Eller så är dom rätt tråkiga, men däremot sköna.
Hotellet hade en tvättmaskin som man kunde låna för motsvarande 100SEK. Detta var ju perfekt, för jag har hört att det ska vara rätt dyrt att tvätta ombord på båten. Och efter att rest runt i två veckor så var det minst sagt dags att tvätta.
Frukost på hotellet var planerat till 08:45. För buss nummer 11 som jag dagen innan hade blivit tilldelad avgick 09:30. Innan frukost skulle vi lägga all vår bagage i entrén så Hurtigruten kunde frakta våra väskor till hytterna.
Vår guide på bussen; Ricardo var galant. Väldigt informativ och underhållande. Vi stannade till vid ett gammal hotell, parker, palats och den centrala stadsdelen. Turen varade ca. 4 timmar och vi såg alltså större delen av staden; förutom gamla stan. (Som jag såg ensam dagen innan.)
Innan vi klev på båten så fick vi gå igenom säkerhetskontroller och stämpla passet då vi faktiskt lämnar Uruguay.
Jag har bokat en insiderhytt. Alltså utan fönster. En uppgradering till en hytt med fönster skulle kosta ca. 5000 kr extra. Men med tanken på att expeditionsresan kostade mig 61.000 SEK exkl. de flesta flyg så fick det bli en insiderhytt. Tanken är dessutom att jag inte ska sitta inne i hytten, utan kolla på utsikten från översta däck, SPA:badet och gymmet. Även delta i föreläsningar.
Väl på båten så fick vi gå igenom ytterligare en säkerhetskontroll samt sprita händerna. Detta är väldigt viktigt och ska göras minst innan varje måltid och varje gång när man kliver på båten. (Det vore tråkigt om det skulle gå runt någon smitta.) Sen var det dags att checka in. Man får ett kort som man hela tiden ska bära med sig. Kortet öppnar bara inte din hytt, utan du registrerar dig med kortet varje gång du kliver av eller på båten. Du gör även alla köp med hjälp utav kortet. På så vis slipper man springa runt med sin plånbok ombord. Vid uthämtning av detta kort så får man registrera sitt kreditkort (obs. ej debetkort), och det som köps debiteras nästa dag på ditt konto. Sen var det dags för lunchbuffé. Om jag inte kommer att gå upp några kilo på denna resa så blir jag minst sagt förvånad! Bara dessertbordet var större än min första lägenhet.
På ett annat däck fick vi en vattenflaska och en vindtät jacka som man senare får behålla. I regel tar alla en jacka som är en storlek större, då man bygger lager som tar stor plats under jackan. Man kommer även få låna stövlar när man landstiger Antarktis pga. de ska vara rena och utan bakterier. (Stavar kan man också få låna.)
En viktig sak man inte får glömma är att lämna in sitt läkarintyg till en läkare ombord. (Intyget måste gjorts innan avresan. Detta är ett krav för att få delta.) Efter middagsbuffén så var det dags för möte och en nödövning, och en timme efter att båten hade avgått så fick vi ett varmt välkomnade av kaptenen och större delen av besättningen. Jag satt på fel håll, så jag fick tyvärr ingen bra bild. Jag kan i alla fall inte mer än att säga att jag är sjukt taggad inför denna resa!
Dagens bästa: Välkomnandet av all personal på båten
Dagens sämsta: Lite dåligt upplägg med att checka in på båten. För långa köer. Bättre om bussarna kom hit lite olika tider.
Dagens väder: Moln men uppehåll. 17 grader.
Dagens måltider: Hotellfrukost, lunch,- och middagsbuffé på båten.
Dagens evenemang & utflykter: En busstur runt i hela Montevideo, uppsamling av gratisartiklar, nödövning samt ”Captain’s Welcome”.
Dag 3: 28/10-2019 – Till havs
Grattis till mig! Idag fyller jag 27 år. Det är skrämmande hur snabbt tiden går. Det känns som jag nyss fyllde 20. Det ska bli roligt att se om någon på Hurtigruten har lagt märke till det. EDIT: Ingen gjorde det.
M/S Midnatsol tar 970 passagerare, men till Antarktis så är maxgränsen 500. Jag tycker att det är lagom. För få kanske hade gjort turen lite tråkig, men för många människor hade gjort utrymmena trängre och det hade blivit väldigt rörigt.
Idag är även den första heldagen som vi ”seglar” ute på havet, så jag passade på att utforska samtliga däck. Det är ingen jätte rolig båt, men den har allt det viktigaste. Och den är trots allt rätt modern. De flesta på båten verkar vara över och runt 50 år. De under 35 kan man räkna på fingrarna. Lite halvtråkig kanske. Men jag brukar många gånger komma mer överens med personer äldre än mig. Jag förstår engelska helt perfekt. Men jag har lite fobi att ha konversationer på engelska. Man tappar liksom skargången om man inte har pratat engelska rikligt på några år. Så detta ska jag ta igen nu.
Sen har morsan flera gånger sagt åt mig; ”…sen blir det middag, och då kommer alla klä upp sig. Så se till att du packar med dig finkläder.” Jag var lite skeptisk, men visst finns det personer som är uppklädda på kvällarna. Men att släpa med sig kavaj eller dylikt är rätt onödigt. Men någon schysst skjorta är aldrig fel.
Jag passade även på att utnyttja gymmet ombord. Jag är ingen riktig ”gymmare”. Jag föredrar att springa och göra aktiviteter utomhus. Så lite pinsamt var det när jag skulle försöka förstå mig på hur man hanterar maskinerna.
Vid lunch,- och middagsbuffér så är det inga bestämda sittplatser. Men vid de middagar som inte är buffé så får man en reserverad plats som man behåller alla gångerna under resan. Uppdelningen verkar ha skett efter vilket land man kommer ifrån samt om man reser ensam eller inte. Jag hamnade i ett bord med en norsk man och en trevlig kvinna som båda också reser ensamma. Det visade sig att jag har fått biljetten billigast. Alla tre har lika hytt, men kvinnan betalade 94.000 SEK och norrmannen 75.000 NOK. (Jag betalade ”bara” 61.000 SEK.) Kvinnan hade dock inkluderat flyg. Men det kostar definitivt inte 33.000 SEK att flyga ToR till Buenos Aires från Sverige. Middagen var helt fantastiskt. Två förrätter, en huvudrätt samt två efterrätter! Vi satt över 2,5 timme och åt gott och hade en trevlig diskussion. Kvinnan var från Västerås. (Jag har glömt namnet, men ska ta reda på det imorgon.) Hur som helst så har hon rest och sett så mycket mer av världen än vad jag har. Så vi hade väldigt mycket att prata om! Allt från historier från en övernattning i öknen 14 dagar till vilka länder som vi gillar bäst.
Dagen hade även flera föredrag. Så jag fick bland annat lite tips på kamerainställningar.
Dagens bästa: Att jag träffade på en intressant person som reser mer än mig.
Dagens sämsta: Vädret.
Dagens väder: Mulet och dimmigt större delen av dagen. 12 grader.
Dagens måltider: Frukost, -och lunchbuffé samt en 5-rätters middag.
Dagens evenemang & utflykter: Föredrag om kommande utflykter, fakta om valar samt hur man hanterar kameror och dess inställningar på bästa sätt.
Dag 4: 29/10-2019 – Till havs
Vi rör oss stadigt söderut. Imorgon anländer vi till vårat första stopp; Puerto Madryn. Att simma med sjölejon där kostar ca. 2800 SEK om man bokar via Hurtigruten, och det är väldigt populärt i det området. Men jag har lyckats boka en tour utanför skeppets ramar som bara kostar motsvarande 715 SEK. Att åka runt och kolla på valar är också en av de populäraste sakerna man kan göra i Puerto Madryn.
Det har inte hänt så mycket nytt idag. Men vi har fått delta i fyra föreläsningar. Den första var om tre olika forskningsprojekt som vi kan vara med och stötta. Det gällde fåglar, valar och moln. Gällande djuren så behöver forskare mer information, och vill att vi gärna skickar in bilder med tidpunkter så att de kan analysera bland annat hur valarna och fåglarna rör sig. Om man är den första som hittar en oregistrerad val så får man välja ett namn. Men oavsett om den är upptäckt förr eller inte så får man uppdateringar nästa gång någon ser din val. T.ex vart den befinner sig. Angående molnen så tar NASA satellitbilder, men vill gärna ha bilder underifrån molnen. Så om satelliten befinner sig direkt ovan så kan man med hjälp utav en app skicka in en bild som NASA senare kan analysera.
Två andra föreläsningarna handlade om säldjur och historian om hur och varför folk började åka så långt söderut som till Antarktis, – för flera hundra år sedan! Den sistnämnda föreläsningen var riktigt intressant! Då man fick lära sig lite historia och se massor av kartor. (Vilket jag är lite beroende av.) Dagens sista föredrag handlade om Puerto Madryn.
Det gick rykten att några såg delfiner igår. Så idag var jag ute och solade och försökte hålla utkik. Jag såg inga, så till slut gick jag till gymmet istället. Ett tips till er läsare som planerar att boka en liknande resa så rekommenderar jag att boka de turer man är mest intresserad av innan avresa. Många blir snabbt fullbokade och det blir utlottning på skeppet på de resterande platserna.
Jag har nyligen kommit in till hytten från en stjärnskådning med en expeditionsledare. Men jag fick lov att vara vaken en stund till för att se till att denna sida blev uppladdad. Det är irriterande att internet är halvdåligt ombord. Men vad kunde jag förväntat mig? Det finns förresten två paket man kunde välja på. 24 timmar internet för 200 NOK, eller hela resan för 1600 NOK. Jag funderade ett bra tag. Det kunde varit skönt att sluppit internet. Men samtidigt är det en bekvämlighet. Så jag valde helt enkelt internet för hela resan. Att se på videoklipp kan man utesluta, oftast även röstsamtal över internet. Men att läsa tidningar och använda Facebook fungerar relativt bra.
Dagens bästa: Föreläsningen: ”A line through the Poles”.
Dagens sämsta: Inget specifikt.
Dagens väder: 13 grader och sol.
Dagens måltider: Frukost, -och lunchbuffé samt en 5-rätters middag.
Dagens evenemang & utflykter: Föredrag om forskningsprojekt, säldjur, upptäckandet av Antarktis och information om Puerto Madryn. Kvällen avslutades med stjärnskådning.
Dag 5: 30/10-2019 – Puerto Madryn
Land i sikte! Runt 05:00 närmade vi oss Puerto Madryn på Argentinas östkust. Med tanke på marindjuren i området så har de infört låga hastigheter i området. Vid 06:45 dockade vi vid bryggan och alla som hade bokat en ”tour” åkte iväg. Den populäraste touren verkar vara valskådning. Jag resonerar att det vore märkligt om vi inte såg valar från Midnatsol med tanke på vart vi är på väg. Dessutom finns det valskådning att göra i t.ex. Norge. Så det kändes inte värt att lägga någon prioritet på det i Puerto Madryn. Hurtigruten erbjuder även turer till museum i trakten och en dagstur till Trelew och Gaiman.
Man kan även välja på att paddla alternativt snorkla/dyka med sjölejon. Jag tyckte som sagt att 2800 SEK som Hurtigruten tar var dyrt för att snorkla med sjölejon. Så jag bokade en egen tour med Aquatours Buceo. De tog bara 4400 ARS vilket motsvar denna dag 715 SEK. Dock fick jag gå ca. 1 km till deras kontor istället för att bli upplockad av en buss som de andra på båten. Men det var ju givetvis inga problem. (Hehe, ja… Jag tycker alltid det är jätte roligt när jag spar pengar, därav upprepningen.)
På början var sjölejonen rätt frånvarande. De var två stycken som simmade runt oss. Men emot slutet så var det i alla fall runt 10-15 stycken vilket var grymt roligt! (Man kunde såklart klappa dem.) De verkar väldigt nyfikna, och man blev lite chockad ibland när de dök upp bakifrån. Jag skulle velat haft ca. 15 minuter till i vattnet. Hela turen varar ca. två timmar då stället där sjölejonen befinner sig som mest; ”Loberia de Punta Loma” ligger rätt nära centrum. Men vi fick ungefär 45 minuter i vattnet, vilket gick extremt fort. Våtdräkt och cyklop fixar dom på plats, men det kan vara bra att ha med en handduk och rena/torra underkläder. OBS: Jag har filmat med en GoPro under vattnet. Men internet är för segt för att jag ska kunna ladda upp videos. Så dessa kommer senare.
Det var inga problem att gå av båten i Puerto Madryn. Hurtigruten har hand om våra pass, så det var bara att stämpla ut med vårat Hurtigruten-kort ombord och sedan göra det vi ville. Huvudsaken var att vi skulle vara tillbaka till 16:30. Puerto Madryn skulle jag säga är en rätt tråkig stad. Det är museum och djur,- och naturlivet i området som är fantastiskt. Inte minst sagt på Valdéshalvön. Vill man se valar på egen hand nära Puerto Madryn så rekommenderas Playa El Doradillo.
När båten avgick blev vi förföljda av fåglar. Jag tog några kort och samtidigt dök det upp två valar några hundra meter från båten. Resterande av dagen blir det att njuta av solen! Och ikväll blir det en föreläsning om Falklandsöarna.
Dagens bästa: Bada med sjölejon!!!
Dagens sämsta: Inget specifikt.
Dagens väder: 23 grader och sol.
Dagens måltider: Frukost, -och lunchbuffé samt en 5-rätters middag.
Dagens evenemang & utflykter: Förbeställda utflykter. (Dessa kan du se här.) Även en föreläsning om Falklandsöarna samt några ”small talks” om allt möjligt skedde på kvällen.
Dag 6: 31/10-2019 – Till havs
Nu rör vi oss äntligen från Argentina och har öppet hav fram till vårat nästa mål; New Island på Falklandsöarna. (Där vi ska göra en utflykt till land.) Vi beräknas ankomma dit imorgon runt lunchtid, och från Puerto Madryn så är avståndet ca. 600 nautiska mil. (1111km). Idag är en relativt bra dag på ”sjön”, då vi ”åker med vågorna”, istället för att försöka gena över dem. Midnatsol åker tydligen runt 16 knop (ca. 30km/h), men maxhastigheten ska vara 18 knop. Dagen efter New Island så beger vi oss till en annan ö på Falklandsöarna som heter Carcass Island, och tredje och sista dagen på Falklandsöarna så ska vi besöka huvudstaden Stanley.
Det är trevligt på båten. Man ser så många leenden på de flesta utan någon speciell anledning. Speciellt efter frukost. Jag har funderat, och jag tror det bland annat beror på personalen ombord på båten. De flesta ur kökspersonalen är från Filippinerna. Och filipiner är kända för att vara snälla, roliga och prata flytande engelska. De flesta ur kökspersonalen vet och hälsar till och med mitt namn! De som kör och hanterar båten verkar flest vara norrmän, medan expeditionsledarna är från hela världen. Kina, USA, Spanien och Tyskland för att nämna fyra. Igår kväll så fick jag reda på att vi är ungefär 354st deltagare ombord och 128st anställda. Undra hur många det är totalt som jobbar för Hurtigruten? En till anledning till alla leenden kan helt enkelt vara att dagarna är så fantastiska med intressanta och roliga föreläsningar och utflykter. Ytterligare ett alternativ är att det är jag som ler överdrivet mycket så att jag får leenden tillbaka. haha.
Hur dagens plan ser ut kan ni se som vanligt på första bilden här lite längre ner. Men i korta drag så får vi efter frukost tilldelat stövlar som vi ska ha på oss när vi går i land. Idag måste vi även ta och rengöra våra väskor och ytterkläder som vi ska landstiga med. Alla deltagare på båten har fått en siffra/båtnamn tilldelat sig. Jag har nummer 12 och tillhör båtnamnet: ”Minke”. Man får även ett ett märke att sätta fast på sin jacka som visar vilken grupp man tillhör. Uppdelningen verkar vara gjord efter vilket land man kommer ifrån, och varje grupp består av ca. 30 personer.
Dagen erbjuder även en obligatorisk briefing om regler angående landstigningen på Antarktis samt om säkerheten av våra Explorer-båtar. Vi hade också några föreläsningar idag om t.ex. fåglar, Falklandsöarna och information för de som ska paddla kanot. Och senare ikväll så får de som vill gå till matsalen och titta på när kökspersonalen skär skulpturer av frukt. – Helt enkelt ett fullspäckat schema för den intresserade!
En tråkig nyhet som jag fick reda på igår kväll är att MS/Midnatsol är på sin sista resa till Antarktis. Efter denna utflykt ska båten tillbaka till Norge, byggas om, byta namn och användas främst efter den norska kusten.
Om jag inte redan har nämnt det så är maten helt fantastiskt! Man går aldrig hungrig på detta skepp. Blir man sugen på något under eftermiddagen så finns det alltid bakelser och kaffe. Från början tyckte jag att det var lite synd att det inte var buffé varje måltid. Men nu i efterhand så har jag insett att det är väldigt bra att få flerrättersmiddag på kvällarna. När man äter buffé så tar man ofta lite för liknande mat varje gång. Dessutom är det mer socialt för oss som reser ensamma att få bordskamrater. Och även fast jag är lite blyg i rätter som jag inte ätit förr, så har jag utan problem kunnat ätit allt som serverats.
Jag tycker dock det verkar ha gått lite överstyr med vissa regler som finns på Antarktis. Det som fick mig först inspirerad att besöka Antarktis var ”Deception Island”. Där kan man gräva ett hål i sanden på en strand, och sedan bada i skön temperatur. (Eftersom det finns en aktiv vulkan som värmer.) Se bilder här. Jag vet att planen är att vi ska besöka Deception Island, så idag när jag frågade så fick jag veta att man; ”inte längre får gräva där”. Jag har givetvis respekt för alla regler. Men någonstans måste det sättas en gräns. (Det verkar tyvärr inte ens finnas en plan att vi som vill ska få bada i havet på Antarktis.) Så nu börjar jag känna mig stressad att besöka Uunartoq på Grönland innan det även där blir förbjudet att bada på ön.
För övrigt så har dagen varit sig lik de andra dagarna när vi varit till havs. Folk sitter ute och läser, letar djur, fotar och solar. Andra gymmar, bastar och badar. Det finns även ett labb och ett bibliotek ombord. Även två fotografer. Så har man frågor om att ta bilder, om djur, historian i trakterna vi rör oss eller något annat så finns det alltid folk att fråga. Både på norska, tyska och engelska. All personal är fantastisk! Personligen spenderar jag kanske lite för mycket tid på detta slöa internet. Men jag försöker hålla dagboken fullt uppdaterad.
Dagens bästa: Alla leenden!
Dagens sämsta: När jag fick veta att vi förmodligen inte får bada på Antarktis.
Dagens väder: 16 grader och uppehåll.
Dagens måltider: Frukost, -och lunchbuffé samt en 5-rätters middag.
Dagens evenemang & utflykter: Föreläsningar samt briefing om Explorer-båtar.
Dag 7: 1/11-2019 – Falklandsöarna – New Island
Sakta men säkert tog vi oss mot land. Runt om oss så sprutade vattnet upp från den svarta stadiga gummibåten. Men vi var beredda. Och vi var förbereda för allt som skulle kunna hända. Våra vindtäta röda jackor fladdrade när vi närmade oss den slitna gamla bryggan. Jag tog på mig mina stora, runda och mörka solglasögon som jag hade i handen. För nu var det äntligen dags. Nu var det min tur att få sätta foten på den här avlägsna platsen. Vi möttes av en vacker syn. Några hundra meter bort lyste det förlista rostiga skeppet upp av solens varma strålar. Det var vår. Gräset hade nyss börjat få tillbaka den vackra gröna färgen, men än så länge fanns det ställen som fortfarande skulle behöva få ett upplyft. ”-Velkommen til New Island”, ropade en norsk guide vinkande, och sedan fortsatte. ”Er du tagget for å se pingvinene? Gå opp til kollegaen min, så vil hun raskt gå gjennom reglene.”…
Haha tur att jag inte är någon författare. Vi börjar om och kör mitt klassiska sätt att skriva istället.
Idag var det lite jobbigare än vanligt att komma upp. Det är så mörkt i hytten när jag inte har ett fönster, så kroppen vet inte hur den ska ställa in sig. Idag var i alla fall första dagen som man kan kalla en ”expeditionsdag”. Vid tolvtiden ankom vi till New Island på Falklandsöarna. Vädret var kanon, jag behövde inte ens understället. Ön är känd att ha en stor mångfald av djur, och ön levererar både snygga klippor och fina stränder. Hela ön är ett reservat och det finns bland annat lämningar efter ett förlist skepp. Det finns även möjligheter att övernatta, men inte om man kommer med t.ex. Hurtigruten. Utan då flyger man oftast dit, och i regel är det främst forskare som gör det. New Island ligger ca. 24 mil utanför huvudstaden Stanley och enligt forskare så hör Falklandsöarna mer till Sydafrika än Sydamerika. (Trots att vi är närmare Sydamerika.) (Det har med kontinentalplattor att göra.)
Jag läste att det oftast bara är mindre skepp med max ca. 150-200 passagerare som får ta sig upp på land. Men vi måste ha fått något sorts tillstånd då vi totalt är ca. 482 personer inkl. besättning.
Här om dagen skrev jag om att vi var lagom många på den här båten. Men nu börjar jag ändra mig. Detta för att flera hundra ska ta sig in till land med Hurtigrutens mindre explorer-båtar, så det tog tid. Min grupp hade lite otur och fick ta den sista båten. (Men åt andra sidan så får vi ta den första imorgon.) Men allt är ju bra planerat och alla fick den tiden som de behövde på ön. Man kände sig inte stressad. Man kan däremot inte springa iväg själv, utan man går efter leder som finns. Hurtigruten hade ansökt om två. Den ena till Main Rookery där man bland annat ser Svartbrynade Albatrosser och klipphopparpingviner, och den andra till utsikten och toppen Bernard’s Lookout. På vägen till bägge ställena passerar man det förlista skeppet Protector och den fina stranden där skeppet ligger. Det finns även ett mindre museum om ön och dess historia där.
Första explorerbåten lämnade Midnasol 13:00, och den sista ca. 15.00. Den sista explorerbåten tillbaka till Midnatsol gick 19:00. Jag hade ju föredragit om alla fick en walkie talkie och en gps-sändare och att man fick ta sig runt bäst man vela. Men jag förstår att det är svårt och olämpligt när vi är så pass många. När man kommer tillbaka till Midnatsol från en expedition så är det alltid obligatoriskt att ställa sig i en maskin som rengöra skorna/stövlarna. Tänk hur det skulle se ut annars med tanke på all jord och lera.
Det är trots allt en rätt häftig känsla att vara här. Det är inte hit alla turister åker på sin semester direkt. De som hade bokat ”extra turer” fick även göra dom. Idag kunde man välja på att paddla kanot eller åka ut på en fototur. (Kostar extra.) (Kanotturen ställdes dock in pga. ”stark vind”.) Jag personligen hade inte lagt till någon extra tur idag, utan jag hoppas bli utlottat till några dyra aktiviteter på Antarktis.
Dagen innehöll även en föreläsning om skillnader på djurlivet på Antarktis kontra Arktis. Och på kvällen var det en briefing om morgondagens äventyr; Carcass Island. Internet funkar fortfarande relativt bra. Hittills så var det värst igår kväll när vi korsade havet till Falklandsöarna. Men samtidigt verkar internet bli mycket stabilare på kvällarna när de flesta har lagt sig. Jag har också uppmärsammat att väldigt många på båten är fågelfantaster. De kan visa bilder på projektorn och de flesta verkar veta vad fåglarna heter. Jag är däremot som ett frågetecken. Jag kan hmm… Fiskmås, and, kråka… Ja, ni hör ju själva. Det kanske inte är riktigt så illa. Men nära på. Jag har dock tagit in lite fakta som har fastnat i huvudet. Jag personligen åker på denna resa för att att pricka av ställena samtidigt som jag vill uppleva naturen och ”ensamheten” från civilisationen. Sen är det ju fantastiskt att träffa på t.ex pingviner och se hur orädda dom är människan.
Ibland kan jag inte bestämma om jag gillar konceptet med Hurtigruten (och liknande) eller inte. Det känns mer som att jag vill vara arrangören. Eller någon som hjälper till och arbetar. Nu sitter jag mest och äter, äter och äter vilket förvisso är trevligt och bekvämt. Men jag mår inte så bra i längden att sitta ner och bara göda mig själv. Det hade ju varit coolare att segla hit med en liten besättning eller liknande. Men det kräver så mycket planering och pengar. Hur som helst så var skönt att röra på sig idag. Och jag är förvånad hur pigga och raska de flesta på båten är. Speciellt med tanke på att många är rätt gamla.
Dagens bästa: Att komma till en spännande plats och upptäcka New Island.
Dagens sämsta: Väntan på min tur att få komma i land.
Dagens väder: 16 grader och sol. Men rätt blåsigt.
Dagens måltider: Frukost, lunch -och middagsbuffé.
Dagens evenemang & utflykter: Utforskning av New Island och föreläsningar.
Dag 8: 2/11-2019 – Falklandsöarna – Carcass Island
Idag var det ännu en spännande dag på Falklandsöarna. Vid nio på morgonen stod vårat lag redo vid däck 3 för att få bli transporterade till Carcass Island med en Explorer-båt. Alla hade ett val att göra. Antingen kunde man bli avsläppt vid Port Patterson. Eller så kunde man bli avsläppt på en strand i södra Carcass Island där man kunde gå och besöka Leopard Beach. (Där finns massor av åsne, – och magellanpingviner.) Om man nu valde att bli avsläppt på södra delen av ön, så fick man lov att vandra till Port Patterson. Detta är ca. 7 kilometer och ledarna sa att de skulle ta ca. 2 timmar. Jag och en trevlig norsk tog sällskap och båda verkade vara lika ivriga att hålla tempot uppe. Så för oss tog det ungefär 50 minuter att gå. Terrängen är lite både upp,- och nedför, men det är ingen ansträngande vandring. Det finns även fågelliv under vägen att se. Många sångfåglar pga. att ön varken har råttor eller katter. (Det finns även även t.ex. sjölejon på ön, men någon sådan såg jag inte.) På vägen får man även en fin utsikt över Port Patterson.
Efter dagarna går så börjar folk prata mer och mer med varandra. Jag och norrmannen som jag vandrade med pratade om djuren och resan. Han försökte även förklara hur tråkiga liv vissa måste ha som inte ens kan hälsa på varandra. (Dels vissa vi mötte.) Dock pratade han mer nynorska än bokmål, så jag förstod inte allt han sa. För övrigt har jag hjälpt att plåstra på en sårig arm på en kvinna, och hittat flera svenskar att prata med. Min favorit är fortfarande Solveig från Västerås, – min bordskamrat på de flesta middagar som jag skrev lite om förut. Sen var det en amerikansk kvinna som var jätte imponerad att jag var så pass ung och hade betalat resan själv och kunde resa iväg så mycket. Och inte att glömma en annan kvinna som trodde jag var runt 16 år. Det gjorde min dag! Tack.
Väl framme i Port Patterson gjorde jag det som Carcass Island kanske mest är känt för. – Att besöka McGill-familjen som lever på turism. De säljer hemmagjorda dockor för en billig peng. Men jag har dock fått för mig att den försäljningen har gått bättre förr, då det enbart går att betala med kontanter. Familjen tillagar även massor av bakelser. Det var säkert över 15 sorter, och det var Hurtigruten som betalade för kalaset. Äta-kakor-rekordet för en person skulle tydligen ligga på 14 stycken och hålls av en kanotguide på Hurtigruten. Jag åt fem, men jag hade reserverat plats för lunchbuffén på båten.
Med andra ord kom jag iväg först från Midnasol, och jag var en av de första tillbaka på Midnasol. Så efter lunchen så tyckte jag att det var dags att prova ena bubbelpoolen på däck 9. (Översta däck). Det var en aning kallt i vattnet, men jag vet att de tömde och rengjorde dom igår, så värmen kanske inte hade hunnit stiga riktigt. Sen var jag klantig och låste in mitt nyckelkort i omklädningsrummet, så jag fick springa runt halvnaken på skeppet och leta någon som kunde öppna åt mig. Efteråt satte jag mig i bastun och fick se att det var massor av delfiner som simmade runt våra explorerbåtar. Jag försökte ta några bilder, men jag fick ingen jätte bra som ni kan se här nedan. När jag kom tillbaka till hytten så tog det inte många minuter förrän jag somnade till en timme, och för en stund sedan kom jag tillbaka från briefingen inför morgondagen. Nu har båten börjat guppa, vissa håller till och med i sig när de ska gå. Jag undrar hur tur eller otur vi kommer ha när vi passerar ”Drakes sund” om två-tre dagar.
Nu ska jag hoppa i säng och se på filmen ”The man from the Earth” från 2007. I större delen av filmen sitter en grupp människor i ett rum och pratar, men trots det finner jag spänning i filmen.
Dagens bästa: Att hälsa på och fika med McGill-familjen.
Dagens sämsta: Inget specifikt.
Dagens väder: 14 grader och moln på förmiddagen, sen kom solen. Rätt blåsigt.
Dagens måltider: Frukost, lunch -och middagsbuffé.
Dagens evenemang & utflykter: Utforskning och fika på Carcass Island och föreläsning om delfiner.
Dag 9: 3/11-2019 – Falklandsöarna – Stanley
Runt 04:00 vaknade jag av mejl och notiser på sociala medier. Nu var artikeln här! Det var strax över en vecka sedan jag blev kontaktad av Aftonbladet angående min resa till Antarktis. De hade sett några inlägg på Facebook som hade väckt intresse och vill göra en artikel. Så efter några dagar hade vi en telefonintervju som gick hyfsat bra. Sen skickade jag några bilder som jag hade hunnit tagit. Jag blev väldigt nöjd med artikeln och den är bra skriven. Så tack Aftonbladet och Jennifer Berg Eidebo som skrev den! Här kan ni läsa den!
Vid frukosten så höll vi på att lägga till i ”huvudstaden” Stanley med ca. 2500 bofasta. Vädret såg inte jätte bra ut. Och det blåste 15 m/s. Det kom lite regn, men jag klarade mig. Jag tycker synd om de som bokat dyra flygturer över Falklandsöarna när vädret var så dåligt. (Extra utflykt.)
För mig erbjöd dagen en tur till Bluff Cove Lagoon, och dit verkade de flesta på båten också åka då 12 stycken bussar under dagen gick dit. De fanns även andra förbokade utflykter som flygturer och stadsturer. Marken på Bluff Cove Lagoon är privat, så att åka dit på egen hand är uteslutet. Priset på 1313 SEK per person som vi betalade var rätt rimligt. Man fick åka buss ca. 25 min och byta till en Land Rover i 10 minuter. (Sista biten har rätt dålig väg.) Väl på plats får man se åsnepingviner och kungspingviner. Kungspingviner är den näst största pingvinen och blir runt 92 cm. Om man ska se dom i Falklandsöarna så måste man besöka Bluff Cove Lagoon. Detta för att de inte finns på någon annan plats. (2019) (Den största pingvinen som finns i världen är kejsarpingvinen. De blir runt 120 cm och dom hittar man främst på Antarktis. Dock syns de sällan till på rutter som kryssningsfartyg åker.)
Uppe på strandkanten i Bluff Cove Lagoon har ägarna ett museum och ett hus där man får fika. Detta ingår i priset du betalar. Den totala tiden med transporten är ca. 2-3 timmar. Givetvis finns det även flera djur som man kan få se beroende på t.ex. årstid och om man har tur eller inte. Bland annat magellanpingvin, peales delfin, fåglar och sjölejon. Enligt vår guide så besöker ca. 10.000 människor Bluff Cove Lagoon varje år. (2019) Och på vägen dit får man även se: ”Stone run” och ”Boot Hill”.
Min buss åkte klockan 09:00 och kom tillbaka till Stanley 11:30. Detta gjorde att jag hade ungefär sex timmar innan Midnasol skulle lämna hamnen.
Min ”karta” hade fullt med saker som jag skulle se. Från där Midnatsol dockade så gick det varje kvart en gratisbuss till och från ”Jetty Visitor Centre” i centrum av Stanley. (Lite långt att gå dit.) Att hyra en bil i centrum som jag först hade en tanke på gick inte då minsta tiden att hyra är två dagar. Men innan vi anlände hade jag hört att det skulle gå att hyra cyklar. Men enligt informationscentret ”Jetty Visitor Centre” så fanns det inget sådant ställe. (Vilket kanske var tur. Det var långt dit och grusväg.) Istället jag gick runt hela centrum, och utanför Jetty stod en tjej med en skylt där det stod ”Gypsy Cove Tour”; och priset var bara 20 USD. På så vis fick jag på vägen till Gypsy Cove se bland annat Stanleys totempåle, Lady Elizabeth skeppsvrak och en för turister rätt okänd strand; ”Surf Bay” som kan vara av intresse för de som vill slippa massor av folk. Vid Gypsy Cove ligger även Yorke Bay och ett stort vapen från WW2.
Det man får se på plats i Gypsy Cove är de fina stränderna och djurlivet. Men man måste följa leden då argentinarna placerade ut landminor på t.ex. flera stränder i början av 80-talet vid konflikten. (De trodde britterna skulle komma från stränderna, vilket de inte gjorde.) Efter kriget berättade argentinarna vart minorna låg. Det var tusentals på runt 150 platser i landet, varav enligt våran guide ska finnas en handfull ställen kvar att desarmera. Detta gör att man inte kommer ner på stränderna i detta område. Så djuren som är här ser man bara från avstånd.
Cape Pembroke-fyren är en annan kort utflykt man kan göra ifrån Stanley. Men jag hoppade över den då jag såg fyren från båten. Men man kan i alla fall låna nyckeln i centrum för ca. 10 GBP och sedan gå in i fyren. Förr tillbaka innan Panamakanalen öppnades så var det mycket mer rörelse i Stanley då trafiken mer eller mindre passerade här.
Stanley i mitt tycke är helt okej. Speciellt om man gillar pubar. Det är dock lite för avlägset för min smak och kanske inte en så särskilt rolig stad. Men nu har jag i alla fall sett den. Det är alltid svårt att säga om det verkligen är värt att åka till en specifik plats. Falklandsöarna har ju en intressant historia. Men det är inte riktigt hit jag skulle rekommendera mina vänner och släktingar att åka. Men om din plan är att besöka t.ex. Antarktis så är det absolut värt att åka en liten omkok för att besöka Falklandsöarna. Speciellt om man är intresserad av flora och fåglar.
Ett mål med resan är att få ett moment med en pingvin. Vi får gå 5 meter ifrån dom. Men om man sätter sig ner så händer det ibland att någon nyfiken pingvin går fram till dig. Jag har försökt, men det är oftast för mycket folk i närheten.
Nu står vi bredvid ett stort tankfartyg ute på havet och tankar. Kaptenen har bett oss att plocka bort alla lösa saker i hytten då det kommer bli vågigt nu när vi ska ta oss förbi Drakes Sund. De har även placerat ut spypåsar över hela skeppet. – Spännande!
Dagens bästa: Att se kungspingviner och att vi börjar röra oss mot Antarktis!
Dagens sämsta: Vädret
Dagens väder: 14 grader, mulet och blåsigt.
Dagens måltider: Frukost, lunch -och middagsbuffé.
Dagens evenemang & utflykter: Utforskning av Stanley och förbokade turer.
Dag 10: 4/11-2019 – Till havs – Drakes sund
Nu befinner vi oss på Drakes Sund. Mellan Stanley och vårt första stopp i Antarktis är det 714 nautiska mil (1322 km). Vinden var idag nordvästlig på upp till. 33 m/s!, och vågorna var som värst 11-12 meter. Men vi ska ha klarat från den värsta stormen. Det är såklart lite jobbigt och ansträngande, speciellt när man ska försöka sova. Det är fortfarande ett dygn kvar innan vi når Antarktis, så vi får se vad som händer. Vid middagen var det ovanligt lite folk, och många hade beställt ner kex och frukt (som ska ha en hjälpande effekt.) fick jag höra. Det är svårt att ta bilder och videos på vågorna. De ser så små ut, fast de är så stora i verkligheten. Ett typiskt exempel är när man vill ta bild på en t.ex. brant lutning/backe. För att bilden ska bli bra så måste man ha en bra referens punkt. (T.ex. ett hus). Och det saknar man mitt ute på havet.
För att sammanfatta vad Drakes Sund så är det känt som att vara ett av världens farligaste vatten. Det är här Atlanten möter Stilla havet. Närmare bestämt mellan Kap Horn i Sydamerika och Sydshetlandsöarna i Antarktis. På YouTube finnas det massor av videos som visar hur illa det kan vara att passera.
Dagen hade två föreläsningar. Om pingviner och Antarktis historia. På Antarktis så finns det tro eller ej bara 7 av 17 arter av pingviner. En typisk pingvin är vit på magen för att när den simmar ska den smälta in med himmelen underifrån, och ovanifrån så är de ofta svarta för att de ska smälta in med det mörka havet. Detta så klart för att försvåra att bli någon annans middag. Pingviner finns som ni troligen redan vet bara på de södra delarna av världen. Så jag började undra om pingviner hade överlevt om man tog med några till t.ex. Grönland? Isbjörnar hade ju hittat något nytt ätbart, men t.ex. Island då…? Jag fick lov att googla. Och tydligen togs det med nio kungspingviner till Lofoten i Norge 1936. Senare även några andra arter. Men ingen vet vad som hände med dom. Den sista sågs 1949.
Historielektionerna hålls av spanjoren Arnau. Han är väldigt kunnande, rolig och tar upp allt som är intressant. Så det blir aldrig tråkigt. För att sammanfatta kort så berättade han om de gamla grekerna som misstänkte att det skulle finnas mark/land på södra polen, sedan visade han gamla kartor och berättade att man senare upptäckte Antarktis av en ren slump. (Det var alltså inte en expedition för att se om det existerade land.) Sen tog han upp massor av utforskare och kanske främst valfångare som upptäckte mer och mer av Antarktis. Antarktis vad dessutom den sista delen av världen som på riktigt ”utforskades”, och det pågick in en bit på 1900-talet.
Båtgrupp 1-4 fick idag besöka kommandobryggan. Resten av grupperna (inkl. min) får besöka den imorgon eller en annan dag. Tidigt i morse kunde man man gå på ”Taiji” och senare träffa expeditionsledarna och måla fåglar i biblioteket. Efter lunch var det rengöring av kläder och väskor så att vi är redo och ”godkända” att landstiga Antarktis. På kvällen visade de även första delen av filmen Shackleton (som handlar om en äventyrare som försöker nå den exakta sydpolen.) Annars har dagen varit som ”vanligt”. Mycket mat, tid vid bloggen/hemsidan och för lite träning. Dagarna går fortare än vad jag trodde de skulle göra. Även när vi är heldagar ute på havet. Det måste bero på schemat som har aktiviteter hela dagarna. Givetvis vill jag delta i det mesta. Inte bara för att jag har betalt så pass mycket för resan, utan att det är bra att lära sig mera. Jag är dock mer intresserad av föreläsningar om historia än vad jag är om att lära mig t.ex. vad vissa sällsynta fågelarter äter. Men lektioner är aldrig fel!
Dagens bästa: Föreläsningen med Arnau.
Dagens sämsta: Vågorna
Dagens väder: 6 grader, mulet och blåsigt.
Dagens måltider: Frukost, -och lunchbuffé samt en 5-rätters middag.
Dagens evenemang & utflykter: Föreläsningar och filmvisning.
Dag 11: 5/11-2019 – Till havs – Drakes sund
Idag var det en lugn dag på havet. Både vågorna och vinden har avtagit. Men däremot har det blivit en annan sorts mer bitande och ren kyla ute. Vi har också fått sett valar som passerat båten. Men jag har inte haft kameran beredd.
Hur som helst är jag jätte taggad inför morgondagen. Vi hade nyss en briefing, och plan A imorgon är att besöka Half Moon Island. Det är dessutom väldigt spännande varje kväll efter middagen då morgondagens schema sitter på våra dörrar till hytterna. (Ni kan se schemat för varje dag som första bild under varje dag här i dagboken.)
Utöver de vanliga turerna till land som alla ombord får göra så har jag bokat tre extra utflykter på Antarktis. Vandra i snöskor, paddla kanot och övernatta i tält!!! Det sistnämnda var det utlottning för, och jag hade turen att bli dragen! Dagens föreläsningar handlade om Antarktis Geologi och Antarktis Historia del 2. Och det fanns även möjligheter att träffa expeditionsteamet på några aktiviteter.
Vid 15-tiden fick jag ett märkligt internsamtal till min hytt. Jag hade blivit inbjuden till en middag med några från expeditionsteamet. Jag tackade ja, och efter samtalet började jag fundera varför dom just valt mig? Är det för att jag är den yngsta ombord? Eller kan det vara så att dom har sett mig i Aftonbladet…? (Ingen ur teamet är svensk vad jag vet.) Jag försökte klä upp mig hyfsat och det visade sig att middagen var på skeppets finaste restaurang. Det var två jätte trevliga tjejer ur expeditionsteamet, och två externa reseledare. En av dom boende i Norge och jobbar för Carpe Diem som verkar ha väldigt många trevliga resor. Sen en annan som bodde i Buenos Aires. Sen jag… av alla?
Mitt projekt Resekartan med hemsidan och sociala medier ser jag som något riktigt roligt som jag vill utveckla. Jag har MASSOR av framtidsplaner. Men i stadiet hemsidan är nu så är det lite pinsamt att göra reklam för den. Efter artikeln med Aftonbladet så har jag fått några trogna läsare. Jag vet inte hur många? Så det ska jag ta reda på direkt när jag kommer hem. Hur som helst så blev jag så paff när jag helt plötsligt satt med fyra andra väldigt arrangerande människor, och där satt jag och skulle förklara min vision och vad jag sysslade med. Så från att vara ett hobbyprojekt som jag i och för sig tar väldigt seriöst så blev allting plötsligt så verkligt när jag satt vid bordet. Jag gjorde inte bort mig, (hoppas jag) men jag var lite för tyst. Men det kom liksom som en chock och jag visste inte vad jag skulle säga. Kvällen gjorde att jag fick mycket att tänka över. Mitt mål är ju som sagt att Resekartan ska bli mitt jobb. Och middagen gjorde mig ännu mer inspirerad!
Att istället fokusera på att bli en videobloggare eller att ha hemsidan på engelska finns det inga planer på. Resekartan ska dessutom vara riktad/nischad för svenskar. Jag kommer liksom inte ensam kunna driva en hemsida på engelska och kunna utmana de större resesidorna. Men i Sverige och på svenska har jag en god chans. Det finns såklart redan många bra. Men ingen med samma idéer och mål som jag planerar att ha. (Utan att berätta för mycket.)
Vid 21:30 passerade vi vårat första isberg. Det var en mäktigare känsla än vad jag hade kunnat föreställa mig. Ett isblock stor som våran båt passerade helt enkelt förbi med ett avstånd på några få hundra meter.
Dagens bästa: Att Resekartan har uppmärksammats!
Dagens sämsta: När jag inte var förberedd att diskutera Resekartan.
Dagens väder: -1 grad, mulet och blåsigt.
Dagens måltider: Frukost, -och lunchbuffé samt en exklusiv middag.
Dagens evenemang & utflykter: Föreläsningar och briefing inför morgondagen.
Dag 12: 6/11-2019 – Antarktis – Half Moon Island & Deception Island
Att komma till Antarktis påminner om att vara i Alperna. Fast runt alla toppar är det hav. Det är inte jätte ofta jag får den här WOW-känslan längre när jag reser och besöker nya platser. Men när jag vaknade upp i morse och tittade ut så blev jag imponerad att de vita bergen som reste sig över havet. Ön Half Moon Island som vi besökte kanske var en aning tråkig dock. Men det är ju en fantastiskt häftig del av världen att resa till!
För de som inte bokade någon extra utflykt idag så fanns det bara en led man kunde följa på Half Moon Island. Den är ca. 600 meter enkel väg och går förbi några pingvinkolonier. Det intressanta är att det på sommaren kommer EN pingvin som är en helt annan art än de övriga till dessa nästen. Det finns inget riktig förklaring till varför. (Jag tror det är en klipphopparpingvin.) Pingviner är för övrigt alltid roliga att titta på. De bokstavligen skiter på varandra, de förflyttar sig rätt roligt och halkar titt som tätt ner på magen och sedan försöker glida framåt. Ibland går vissa över till någons annans näste, snor en sten och lägger den i sitt näste, samtidigt som någon annan har varit i deras näste och tagit en av deras.
Jag har ju hört att: ”Ingen kommer ju ihåg en fegis.” Så självklart tog jag mig ett dopp på Antarktis. Skeppsläkaren stod mumlande och redo med en handduk. Det är ju dessutom första gången jag badade hela kroppen inkl. huvudet i sådant här kallt vatten, så det var ju en upplevelse i sig. Kroppen fick sig en chock och direkt efteråt så kändes det som att allt gick i slowmotion. Åter på stranden var det plötslig hur varmt som helst utan kläder på sig. Jag vet inte hur många som badade under dagen. Men jag skulle uppskatta ca. 15 stycken.
Efter lunchen så var det dags för min extra inbokade utflykt. – Snowshoeing. Denna gång blev jag avsläppt på andra sidan ön där vi vandrade i princip bara uppför i 40-50 minuter. Vi kom helt enkelt till en relativt vacker utsikt över området. Jag är glad att jag la till denna utflykt. Dagen på ön hade annars varit för kort och för tråkig. Imorgon är jag inbokad på en annan extra utflykt: paddla kanot!
Jag ska även säga att jag hoppade av tältningen som kommer att ske imorgon natt. Anledning är priset! Det skulle kosta mig ca. 6000 SEK. Det är mycket pengar bara för att övernatta i ett tält. Gänget åker iväg vid 22-tiden, slår upp tältet, sover, och kommer sedan tillbaka till båten. Hade utflykten liksom börjat runt 18:00, och man kanske vandrade 1,5 kilometer, slog upp tältet, lagade mat, umgicks och sedan sov. – Då hade det varit mer intressant. Men att betala så mycket för att enbart sova i ett tält några timmar är inte värt pengarna enligt mig. Men samtidigt åker man bara hit en gång, så om man är intresserad så ska man såklart göra det! (Hade priset varit runt 2000 SEK så hade jag deltagit.)
Kvällen gav mig en positiv nyhet och en negativ. Den negativa är att Hurtigrutens nya skepp M/S Roald Amundsen har kommit ner hit i området. Så hela förmiddagen imorgon så ska vi ställa oss bredvid, skåla och fira henne. Jag fick veta att planen egentligen hade varit att åka runt med expeditionsbåtarna i en frän miljö med isberg. Och det är ju mer därför jag har betalat så mycket för att komma hit ner, – inte för att kolla på andra båtar. (Speciellt när vi är på Antarktis så få dagar och det finns så mycket att se.) Det positiva var att vi nyss gjorde en extra avstickare in i viken på Deception Island. (Whalers Bay) Ön verkar vara den mest intressanta av alla hittills på resan. Bara själva miljön omkring borde imponera på de allra flesta. Så att vi fick se denna ö väger upp den förlorade förmiddagen imorgon!
För övrigt har dagen rullat på snabbt som vanligt. Vi hade nyligen en briefing om morgondagen, och vid middagen satt jag flera timmar och pratade resor med min bordskamrat Solveig som jag nämnt förut här i dagboken.
Dagens bästa: Att vakna upp och se Antarktis för första gången!
Dagens sämsta: Att morgondagen har blivit ändrad.
Dagens väder: -1 grad, växlande molnighet och blåsigt.
Dagens måltider: Frukost, lunch, – och middagsbuffé
Dagens evenemang & utflykter: Utforskning av Half Moon Island, en tur till Deception Island, film och briefing inför morgondagen.
Dag 13: 7/11-2019 – Antarktis – Chiriguano Bay at Brabant Island
Denna dag började med att Roald Amundsen skulle döpas. Vi hade fått en inbjudan igår som kaptenen tackade ja till. Vi ställde oss i en snygg, vit , trång, isig och bergig bukt utanför Brabant Island. (Chiriguano Bay) tätt intill Roald Amundsen. Sen skickades expeditionsbåtarna ut. Just för att det ska se så äventyrligt och typiskt klassiskt ”Antarktis” ut som möjligt. Till slut efter någon timme så ”kastade” kaptenen på den andra båten en stor isbit mot sitt skrov och sedan var det avklarat och det skålades.
Jag hörde en kok berätta att det förra året gick 40 kryssningar hit från Ushuaia. I år skulle det gå 62. Sen tillkommer såklart båtar från andra delar av världen som åker hit. Ta siffrorna med en nypa salt, men med de siffrorna vet man till ett ungefär hur mycket folk som kommer hit.
Efter lunchen kom ytterligare en förändring i schemat. Tanken var att vi skulle besöka Orne Harbor som sitter ihop med fastlandet. Men kaptenen hade på morgonen pratat med en annan kapten på en båt som hade sagt att det var väldigt svåråtkomligt att komma in till Orne Harbor pga. mycket is. Så den nya planen blev att vi skulle åka lite längre norrut och sedan åka expeditionsbåtar runt bland is och berg.
För mig var kanotpaddling först på det ”nya” schemat, – eftersom jag hade bokat det utöver ordinarie schema. Vi delades upp två och två, jag satt längst fram i kanoten vilket var perfekt för britten som satt bakom som kunde ta fotografier istället för att hjälpa att paddla. HAHA, när inte riktigt, men nära på. Att paddla kanot var nog det bästa på hela denna resa. Det var vindstilla, strålande sol och mycket is att kolla på och röra. Vi fick även se pingviner som simmade bredvid och någon säl som låg och solade. OCH sen den härliga tystnaden! Bara ljud från knäppande is, pingviner och rasande snömassor i bergen. Helt magiskt! Och som jag försökte förmedla i Aftonbladet så var det en väldigt härlig känsla att sitta i en kanot så långt borta från ett riktigt samhälle. Vi paddlade betydligt längre än jag trodde vi skulle göra, vilket bara var positivt!
Jag har alltid saker planerade när jag reser. En av få saker denna gång var att ta en drink med is från Antarktis. Så jag tryckte helt enkelt ner en stor isbit mellan benen i kanoten. Efter jag bytt om och kommit till baren på däck 8 med min isklump så visade det sig att dom redan hade varit och hämtat is. Så min var inget att ha. Jag beställde min favoritdrink ”Sex on the Beach” och njöt medan jag kollade ut på bergen. Isberg smälter dessutom inte lika snabbt som is man själv fryser ner från vatten hemma. Så isberg lovar en väldigt kall och god drink!
Direkt efter så hoppade jag på en liten expeditionsbåt och i en timme körde vi runt och kollade på djur, berg och is. Det var inte en lika trevlig upplevelse som att paddla. Men det var fortfarande bra mycket bättre än att sitta hemma i Sverige kan jag lova.
Kvällen var rätt lugn. Vi hade en briefing angående morgondagen. Och vi blev även bjudna att klockan 23:00 komma upp till översta däck och kolla på stjärnor med en som kan berätta om dom. Jag var med förra gången, men hoppade över det denna gång – då han saknar en laserpekare och för att jag redan vet relativt mycket av det han berättar. (Jag har gått på Rymdgymnasiet.) Men i helhet så är jag väldigt nöjd med dagen. Och det var så jäkla härligt att vädret var med oss!
Vid briefingen blev det rätt högljutt. Planen inför morgondagen var nämligen att åka tillbaka dit vi åkte förbi igår kväll och kollade från båten. – Deception Island. Många ville åka till en plats där de inte redan har varit, och många ville sätta sin fot på ”fastlandet”, vilket var tanken att vi skulle göra idag egentligen. Sen tyckte folk att det var dåligt att på hela denna dag så fick vi bara åka runt med en mindre båt i ca. 1 timme. (Förutom oss som paddlade. Vi fick totalt 3 timmar). Schemaförändringen gjorde även att de som skulle tälta fick ställa in. Rykten går att de har fått alternativet att tälta på översta däck inatt.
Jag personligen ser det här på två sätt. Jag tycker det var fruktansvärt dåligt att det tog hela förmiddagen för att se när den nya Hurtigrutenbåten skulle namngivas. Jag har betalt över 80.000 SEK för att ta mig hit. Vi har tre dagar på Antarktis, och då vill jag gärna ha den tiden att utforska platserna, och inte se på en namngivning. Jag är förvånad att det godkändes. Åt andra sidan: Dom väljer inte att åka till Deception Island för att jävlas med oss. Dom vet att vi kan gå i land där, så det finns ingen risk att planen förändras (om inte vulkanerna på ön vaknar till liv.) Åker vi däremot längre söderut och det skulle visa sig att vi inte kan ta oss i land, då har vi istället inte fått något gjort på en hel dag! Så lösningen är rätt bra. Men de kunde haft en bättre reservplan. Så när du ska boka en resa hit så kan det vara värt att tänka på vilken månad man ska åka. Det finns både för,- och nackdelar att åka senare på säsongen.
Dagens bästa: Att paddla kanot!
Dagens sämsta: Att vi inte kom i land på Orne Harbor.
Dagens väder: -1 grad, strålande sol och vindstilla.
Dagens måltider: Frukost, lunch, – och middagsbuffé
Dagens evenemang & utflykter: Expeditionsbåt runt isberg samt paddla kanot. (Extra utflykt.)
Dag 14: 8/11-2019 – Antarktis – Deception Island
Idag tog jag min första sovmorgon på länge. Eller ja, jag blev väckt strax före åtta av ett ankomstmeddelande och halv nio av städerskan. Men jag gick upp vid nio, Vi har ju som sagt delats upp i 12 grupper. Och min grupp var den som gick i land sist idag. 14:45. Så jag tog en längre frukost och hade en bra utsikt över Deception Island – som har en ovanligt lång historia för att att vara i Antarktis. Och som jag sagt tidigare kan man gräva en grop i sanden och värmen från de/den aktiva vulkanen gör att vattnet i gropen blir lagom badtemperatur. Till det negativa hör att man sedan något år tillbaka inte längre får gräva i sanden. Men har man tur så kan man hitta något ställe efter stranden där det är någon grad varmare än övriga havet i området. Man kan dessutom se att det ryker på vissa ställen ur backen. Speciellt vid lågvatten. Och på vissa ställen på ön luktar det som en gejser. Alltså ruttet ägg/svavel.
Efter frukosten deltog jag i föreläsning gällande snö och is och hur det bildas. Och det visades också en kort dokumentär och Deception Islands historia. Rätt intressant! Vulkanutbrotten har ställt till med en stor oreda här på ön! Och idag finns bara två aktiva forskningsstationer kvar. Den argentinska ”Decepción” och spanska ”Gabriel de Castilla”. Vi såg ingen av dom. Men däremot landsteg vi på Whalers Bay. – En gammal valstation där husen börjat fallit isär. Det finns även en gammal flyghangar här.
Efter frukosten började jag fixa lite bilder som snart ska laddas upp här på hemsidan och Instagram. Som vanligt när jag jobbar/leker med datorn så går timmarna otroligt snabbt, och det blev plötsligt dags för lunch. Det bästa med lunchbufférna ombord är att det serveras grädde och vaniljsås till alla bakelser. Jag kommer helt ärligt inte våga ställa mig på vågen när jag kommer hem!
Väl på plats på Deception Island kunde man gå två rutter. Den ena till Ronald Hill och den andra till Neptuns Window. Den förstnämnda är till en topp som ger en rätt så bra utsikt över hela Whalers Bay. Till Neptuns Window är det lite lättare att gå. Men det är också lite uppför. När du kommer fram så får du se att det stupar ner till havet, och på ena hörnet ser man en svart, fin och häftig sandstrand. (Det ”går inte” att ta sig ner.) Varje grupp hade ungefär två timmar på sig på denna ö, och tiden räckte rätt precis. Deception Island är kanske inte den mest vackraste ön, men det finns ”mycket” att se och göra!
Jag fick inget ”moment” med en pingvin under denna resa som många brukar prata om. Jag satte mig ner på knä flera gånger och försökte få kontakt. Men de gånger dom tittade på mig var när jag visslade. Då kollade de mig i ögonen, vred snett på huvudet en stund och sedan tittade bort igen. Ungefär som att de ville säga: ”Tycker du jag ser ut som en hund eller?”.
Regeln är ju att hålla 5 meter från pingvinerna. Men om de självmant kommer närmare så är det inofficiellt okej. (Inte röra). Jag var som närmast ca. 2 meter. Så lite kontakt hade jag. Men det är svårt när det är så mycket folk överallt. Sedan hade jag lite för dåligt med tid. De kommer ju inte springande till din famn direkt dom ser dig, så man får låta dom ta steg för steg så att man inte skrämmer dom. Vissa arter verkar mer nyfikna än andra.
Kvällens föreläsning handlade om Grönlands hundar och dess betydelse för sydpolen. Det kanske inte var jätte intressant för mig, men det är roligt att höra om hundarnas tillit på olika människor.
Detta var nu sista dagen på Antarktis. Och kvällen erbjöd sång och dans av besättningen i loungen. Riktigt härligt! Vem behöver anställa underhållspersonal när man har fantastiska filipiner? (De gjorde allt frivilligt, och tränar gör dom när de inte jobbar.) (MS Midnatsol crew show)
Dagens bästa: Att utforska Deception Island och på kvällen se besättningen underhålla med musik och dans.
Dagens sämsta: Att vi inte kom i land på Orne Harbor igår.
Dagens väder: -1 grad, strålande sol och vindstilla.
Dagens måltider: Frukost, lunch, – och middagsbuffé
Dagens evenemang & utflykter: Föreläsningar samt utforskning av Deception Island.
Dag 15: 9/11-2019 – Till havs – Drakes Sund
Nu har vi vi kommit ut på havet igen. Det är inte lika ansträngande den här gången (hittills). Nu är vågorna 3-4 meter. (På vägen hit var dom upp till 12 meter.) Men när man ska gå ut på däck så får man verkligen ta i för att öppna dörren. Vinden är så pass stark.
Efter frukosten så deltog jag i föreläsningen om Sjömän vid världens ände. Arnau var lika bra som alltid. Han har i princip gått igenom hela historien som har anknytning till Antarktis under den här resan. Speciellt gällande expeditioner. Arnau är från Spanien, och han säger att han har svårt att skilja på vissa ord. T.ex. spices och species. (Kryddor och arter). Detta gör berättandet väldigt roligt när han säger fel och alla skrattar. Sen frågar han publiken lite snabbt vilket som är rätt. Vi är några som har börjat fundera på om det verkligen beror på hans engelska, eller om det är hans knep för att hålla alla intresserade och vakna? Oavsett är det roligt, och han är helt enkelt den bästa historieläraren jag har haft. Man tappar som sagt inte intresset när han pratar. Och jag har rätt mycket i mitt bagage när det gäller skolor och föreläsningar.
Det som aldrig tycks förvåna mig är att jag alltid tänker såhär innan jag åker på liknande reser: ”Nu kommer jag ha massor av tid att gymma och bara ta det lugnt.” Men istället har jag jobbat med dagboken och varit för lat för att gymma.
Strax innan lunch så fick vi se tre knölvalar som vi mötte med båten. Det är fränt att se stora valar och när det sprutar upp vatten. Det är lite annorlunda emot att bara se hav åt alla håll och kanter.
Jag tog lunch med Solveig igen. Och vi satt länge och pratade om resor. Jag försökte få ut lite mer information om Afrika. Jag känner mig rätt trygg i vad jag vill se och uppleva i större delen av världen. Men just Afrika är jag inte så insatt i. Vilka länder ska man fokusera på, och vad förutom Sydafrika och att åka på en safari kan vara värt att göra/besöka? Hon rekommenderade starkt att se gorillorna i Rwanda och att besöka Zanzibar. Men det finns flera länder man ska undvika i dagsläget pga. sin egna säkerhet.
Efter lunch sov jag två timmar. (Ja, jag sa ju att jag var lat på den här resan.) Det är förvisso inte så konstigt med tanke på den grymma buffén som serveras varje dag. Det är fyra långa rader med mat. En med bara bröd, en med sallad, en med efterrätter och den sista med kött, vegetariskt, såser, kex och ost och lite sånt där. Precis när man har börjat smälta maten, så är det dags att äta igen! Det är en rätt stor skillnad då jag bara brukar äta två gånger om dygnet hemma.
Förutom de tre diplom jag fick av Hurtigruten (se bilder), så fick jag även ett papper där man fyller i hur mycket man vill dricksa. Det spelar verkligen ingen roll hur mycket jag reser. Jag vantrivs med att dricksa ändå. Det är klart att i de yrken och i de länder där lönen ofta baseras en del på dricks, att man då dricksar. Men jag är en snål ung man. Så jag vill inte dricksa mer än vad jag behöver. Men jag vill samtidigt inte ses som den där snålaste i gänget. Jag har frågat runt. Och en annan ombord kommer ge 1500 NOK. Hurtigruten själva har riktlinjen på 80 NOK/dag. Så jag kommer dricksa något liknande.
När man äter lunch och middag ombord så ingår bara vatten och bubbelvatten. Om man köper annan dricka så kan man välja om man vill dricksa och hur mycket. Vissa lägger även pengar åt städerskan varje dag. Jag har även sett att vissa har gett kontanter lite diskret till personal direkt i handen.
Innan jag kom ombord på Midnatsol så trodde jag att priset för dricka skulle vara dyrt. Jag tog till och med mig en del dricka ombord. Men priserna är helt okej och följande gäller på restaurangen och barerna:
- 33cl Coca-Cola kostar 19 NOK
- 0,6 liter stark öl kostar 49 NOK (39 NOK för en liten.) 35 NOK för en flaska.
- En Sex on the Beach kostar mellan 59-110 NOK beroende vem jag handlar av.
- Vin kostar från 59 NOK per glas, och 265 NOK per flaska.
Att handla i den lilla affären är däremot rätt dyrt. Här är tre priser som jag har snappat upp:
- En rakhyvel kostar ca. 160kr
- En ostkrokspåse 26 NOK.
- En Helly Hansen jacka 1500 NOK
Idag var det våran tur att besöka bryggan. De beskrev allt man kunde se på skärmarna och pratade allmänt om att navigera och köra båten. Vi fick även ställa frågor och ta bilder. Vid middagen var det ”Kaptens Avskedsmiddag”. Så de flesta ur personalen som transporterat oss och de flesta ur expeditionsteamet skålade med oss när vi kom in i matsalen. Några höll även ett kortare tal. Efter middagen så förflyttade vi oss till loungen, där flera höll tal om resan vi precis genomfört, och visade bildspel. Vissa gick även rätt djupt i sina samtal.
Jag känner helt klart nu på slutet av resan att det är tråkigt att jag inte kommer få träffa samma härliga människor igen. Det har varit en jätte rolig upplevelse och faktiskt även lärorik! Men samtidigt är det skönt att komma i land. Jag känner mig inte så jätte fri när jag resor på så pass organiserade resor som någon annan än mig själv har planerat.
Dagens bästa: Diskussion om resor med Solveig samt Arnaus föreläsning.
Dagens sämsta: För mycket hav.
Dagens väder: 0 grader och moln.
Dagens måltider: Frukost, -och lunchbuffé samt en 5-rätters middag.
Dagens evenemang & utflykter: Föreläsningar samt besök på bryggan.
Dag 16: 10/11-2019 – Till havs – Drakes Sund
En rolig men irrelevant sak som jag tänkte ni skulle få veta. – Jag heter Mikael Joakim Laggar. Och mitt tilltalsnamn är Joakim. Men i många länder så har folk svårt att uttala mitt namn. Därför presenterar jag mig alltid som Michael när jag möter människor utanför Norden. Det gör det både lättare för mig och dom.
Idag var det dags att plocka ihop allt och packa. Eftersom jag reser med handbagage och har lite för mycket saker, så får jag rulla ihop allt och pressa ner det i mina två ryggsäckar. Det gick precis! Det var även den här dagen då stövlarna som vi lånat lämnades in. Även vår ”Patch” som visade vilken grupp vi tillhörde och som satt på jackan. Den hade jag egentligen velat haft kvar som minne. Till sist var det hämtning av våra pass. Hurtigruten har haft allas i förvar då det underlättade när vi kom till en ny hamn.
Redan strax efter nio på morgonen så såg vi Cape Horn Lighthouse. Vi hade tydligen kört in tid pga. att vattnet var så pass lugnt. Så redan vid 19:30 var vi redo att kliva av båten och kolla runt i Ushuaia. (Även känt som ”världens ände”)
På förmiddagen höll maskinchefen ett föredrag om Midnatsol. Det var hans första föredrag, och det gick jätte bra. De har ett stort ansvar och väldigt mycket att hålla reda på. Båten rengör bland annat vatten till dricksvatten. Och jag är förvånad hur bra det smakar! Tydligen rengörs 3000 liter i timmen. Men de klarar att rengöra ca. 20.000 liter/timmen om det är ett varmare klimat.
När jag ändå håller på att prata om ett varmare klimat. – På förmiddagen var det rätt kallt och 3 grader ute. Men när vi kom fram till Ushuaia så var det hela 17 grader! – Få kilometer men en stor skillnad på temperatur vill jag lova!
Eftermiddagen rullade på snabbt. Jag gick på en till föreläsning, tog lite bilder ute och träffade Arnau som visade oss en stor karta, och på kvällen var det bland annat Quiz.
Vid ankomsten så gick jag runt i Ushuaia. Staden ligger väldigt fint till med bergen och vattnet. Men det är ingen jätte rolig och fin stad. Det finns dock många restauranger, barer och tourarrangörer. Det är hit man åker om man vill ha en sista minuten till Antarktis. Men man kan i värsta fall behöva vänta här i veckor innan det dyker upp en ledig plats.
Nu ska jag lägga mig. Det blir en lång och spännande dag imorgon. God natt!
Dagens bästa: Att vi åkte förbi Cape Horn Monument & Lighthouse
Dagens sämsta: Att packa ihop sina saker
Dagens väder: Soligt större delen av dagen. 3-17 grader!
Dagens måltider: Frukost, lunch, – och middagsbuffé
Dagens evenemang & utflykter: Föreläsningar och tillbakalämning av stövlar.
Dag 17: 11/11-2019 – Ushuaia & Buenos Aires
En tidig frukost var det som gällde idag. Jag hade nämligen bokat en ”extra” utflykt som Hurtigruten hade. ”Till världens ände” kallas den. Man åker med buss från båten i Ushuaia ca. 5 mil nordöst till Mirador Lago Escondido. Där stannar man till och kollar på utsikten. Och på vägen tillbaka så gör man ett stopp vid Centro Invernal Nunatak. Där får man gå in i ett hus, fika och går en promenad i ”skogen”. Man ser lite berg och de visar och berättar om bäverboet som finns. Efteråt blev vi avsläppta på flygplatsen i Ushuaia, och flyget gick till Buenos Aires som ingick i resan. Själva utflykten är rätt billig. Den är inte så imponerande, men istället för att sitta på flygplatsen och båten så var det roligt att komma ut och se på något nytt. Egentligen ville jag ta en buss och på egen hand vandra till Laguna Esmeralda, Tierra Del Fuego. Men det fanns det ingen tid för. Innan avgång mötte vi massor av folk som kommit med flyget hit för att byta av oss på Midnatsol.
Väl på flygplatsen Jorge Newbery Airport i Buenos Aires så avslutades resan med Hurtigruten. Vår guide rekommenderade oss som inte hade transport till våra hotell att boka en taxi där bagaget ankommer på flygplatsen. Alltså inte i ankomstshallen eller utanför flygplatsen pga. säkerheten. Men jag tog en Uber. Det är tryggt då förarna registreras. + Att det är billigare.
Ett flyg tillbaka till Sverige har jag bokat med Norwegian om två dagar. MEN, sanningen är att resan med Hurtigruten inte riktigt är slut. De erbjuder minst tre utflykter till (som kostar extra!) En resa till Iguazu Falls, en tangomiddag och en halvdagstur till Tigre-Deltat som ligger strax utanför Buenos Aires. Den första extra utflykten kostar onödigt mycket. Och tangomiddagen tänker jag skippa, för nu är jag sugen på thaimat! Men den sistnämnda är intressant! Att se Tigre-deltat sägs vara ett måste när man besöker Buenos Aires. Och priset är överkomligt med Hurtigruten. Så imorgon blir den sista dagen som jag bloggar för denna resa.
Hotellet jag har funnit för två nätter heter ”CH Madero Urbano Suites” och ligger relativt bra till i stan och kostar ca. 720 SEK/natt. Jag har kommit överens med Hurtigruten att jag tidigt imorgon ska jag möta upp gruppen som åker samma tur som mig på deras hotell. Anledningen att jag bokade hotell själv beror på att jag dels inte fick någon förfrågan av Hurtigruten, men kanske främst för att priset jag förmodar ha fått via Hurtigruten skulle vara över 1000 SEK/natten. Men jag är nöjd med mitt boende. Det har pool, spaavdelning och fina rum med skön säng.
Jag kom nyss tillbaka till hotellet efter att besökt thairestaurangen Koh Lanta här i Buenos Aires. Maten var kanske inte riktigt lika bra som jag hade hoppats. Men jag kan inte klaga. Och det skönt att äntligen kunna röra mig/ta mig dit jag vill utan regler och tider att hålla.
Dagens bästa: Att jag på eftermiddagen och kvällen inte har något att anpassa mig till
Dagens sämsta: Att resan snart är slut
Dagens väder: Växlande molnighet. 17 grader.
Dagens måltider: Frukostbuffé, fika, flygplanslunch och middag på restaurangen Koh Lanta.
Dagens evenemang & utflykter: Utflykten ”Till världens ände” och flyg till Buenos Aires.
Dag 18: 10/11-2019 – Buenos Aires & Tigre-deltat
Idag fick jag inget schema. Med vid 08:30 gick jag som planerat över till hotellet där de flesta som var på Midnatsol övernattade. Utflykten jag bokat extra var en båttur på Tigre-deltat. Hela turen med busstransporter tog 4,5 timmar, varav båtturen 70 min. Uppriktigt så blev jag inte super imponerad. (Jag har svårt att bli det numera.) Men det är trots allt rätt fränt att se hur andra människor lever sina liv.
Efter alla kanaler i deltat finns det affärer, restauranger, parker, skola, museum, stränder och boenden (även för turister). Det är precis som ett vanligt samhälle fast man behöver ta sig runt med båt. Jag fick även höra av guiden att det blir allt färre unga som vill bo i området då stan är mer intressant.
Till lunch åt jag en saftig BicMac-meny på McDonalds. Och sen tog jag en taxi till det färgglada och historiska området La Boca, – känt som tangons födelseplats. Det är vid hamnkvarteret som är centrum för stadsdelen, och det är där man finner de finaste husen, och bland annat restauranger där det dansas Tango medan man äter.
Jag var i Buenos Aires någon dag innan jag åkte iväg med Midnatsol från Montevideo. Så efter jag idag fick se Tigre-deltat och La Boca så har jag sett det mest väsentliga i staden. Och bara de två platserna som förtjänade en varsin grön punkt (Sevärda platser på min karta) är just Tigre-deltat och La Boca. Övriga stan var inget som gjorde mig jätte förtjust. Allt är så utspritt och det finns för många centrala stadsdelar i staden, och ingen som väcker mitt intresse. Det är dessutom väldigt mycket klotter, många hemlösa och folk som varnar mig att vara försiktig. Dock har jag full förståelse att det finns folk som älskar Buenos Aires, och att vissa finner en charm där. Det är ju en smaksak.
Dagens bästa: Att uppleva Tigre-deltat och La Boca.
Dagens sämsta: För långa avstånd mellan centrala platser.
Dagens väder: 27 grader och sol!
Dagens måltider: En yoghurt till frukost, McDonalds till lunch och en Pizza till kvällen.
Dagens evenemang & utflykter: En halvdagstur till Tigre-deltat. Och en egen utflykt till La Boca.
Sammanställning & Resultat
Som ni kanske vet sedan innan så är tanken med Resekartan att ge inspiration. Men ett till stort mål är att oberoende berätta vad jag tycker. Såhär lyder min dom:
400-500 personer på en expeditionsbåt är för många. Även fast allt arrangerades bra av Hurtigruten så tar det tid att få ut och in alla från Midnatsol till öar och andra platser. Hade vi varit färre så hade vi kunnat se och upplevt mer. Så om jag åker Hurtigruten igen på ett liknande äventyr så kommer det att bli med någon båt som M/S Fram som bara tar ca. 200 passagerare istället för 500. Jag tror att det lönar sig trots att de mindre båtarna ofta är lite dyrare. – Jag vill känna mig mer delaktig.
Och som jag pratat förr om i dagboken: – Det är en aning för lyxig resa, och kanske inte jätte äventyrlig. Men åt andra sidan är det väldigt bekvämt. Ska man åka till Antarktis på ett mer ”galet” äventyr så finns det små grupper man kan boka och åka med. T.ex. för att se kejsarpingviner eller vandra upp på Antarktis högsta berg: Vinson Massif. Dessa turer kan dock kosta flera hundratusen per person. MEN, är man ute efter enkelhet och ett spännande äventyr så är Hurtigruten och en resa till Antarktis ett måste! Nu efteråt uppskattar jag resan mer och mer för varje vecka – efter att jag fått smälta upplevelserna.
En sak som slagit mig nu efter resan är att Hurtigruten verkar dela upp alla sina grupper och bussar efter språk, och därefter om man reser ensam eller inte. Detta är riktigt bra. På så vis hade bussarna jag åkte med flest norrmän, och vid matbordet så hade jag en norsk och en svenska kvinna som reste ensamma.
Jag rekommenderar även att åka till Antarktis något senare än i början av November. Det var för mycket is, så planeringen fick ändras vilket var tråkigt. Åker man däremot på slutet av säsongen så är det inte lika häftigt då mängden flytande is i vattnet är betydligt färre. (Det är isen som gör landskapet mer häftigt.)
Vi fick se alla djur man kunde förväntat sig på resan. Lite fler valar hade jag vilja sett dock. När det gäller fåglar så kan du se bilden längre ner där besättningen har fyllt i en lista på alla fågelarter vi såg under resan.
Jag är väldigt glad över att ha gjort resan! Turistantalet växer stadigt med åren. Och om kanske 30 år så är det inte en lika stor grej att ha besökt Antarktis?
För att kommentera dagboken i helhet. Nej, jag är såklart inte helt nöjd med den, kan man bli det? Jag har så mycket mer jag vill skriva och berätta. Speciellt vill jag ta upp fler detaljer om utflykterna och själva upplevelserna. Vissa dagar var dock bättre skrivna än andra. Men det tar mycket tid att skriva. Och speciellt att fixa alla bilder på ett internet som knappt fungerade ombord. (Dock kanske internet var värt 1600 NOK för att kunna hålla kontakten med världen utanför.)
Hurtigruten och besättningen på Midnatsol kunde inte ha gjort ett bättre jobb! Och båten var också jätte bra. Resan får 8/10. Vädret var kanon hela resan, men hade vi varit lite färre gäster och om vi hade kommit fram till alla platser som var planerat så hade resan varit nära 10/10. Resan passar kanske inte alla människor. Man bör ha tålamod och gilla frilufts,- och naturupplevelser, och desto mer rask man är i kroppen desto bättre och roligare blir det. Jag gillar att se naturen och jag fick dessutom pricka av att jag varit på Antarktis. Så två flugor i en smäll!
Det bästa på resan:
Att snorkla med sjölejon var en helt fantastik upplevelse! Och Falklandsöarna var över förväntan. Inte Stanley. Men öarna New Island och Carcass Island. New Island för landskapet och Carcass för familjen som vi besökte som bakar och säljer dockor till turister. Det bästa med Antarktis var kanotpaddlingen. Man hörde bara naturens ljud, och att paddla bland isen var minst sagt en häftig upplevelse. (Vi såg ett annat fartyg där passagerarna fick klättra upp på ett berg och åka slalom ner. Något sådant fanns dock inte att välja på med Hurtigruten.)
Vad som kunde bli bättre:
Vi var för mycket folk vilket gjorde att allt tog sådan tid vid landningar. Och dopet av M/S Roald Amundsen slösade ca. 20% av den vakna tiden vi hade på Antarktis. (Dock var det historiskt då det var första dopet på Antarktis.)
Vad ska man tänka på?
Det var mycket regler att gå igenom innan vi fick gå i land. T.ex att inte gå närmare pingviner än 5 meter. Även att inte trampa på pingviners vägar. (De går mellan nästet och havet, och de flesta går samma vägar för att de inte ska snubbla lika mycket *som de redan gör*. Så människor ska inte komma och förstöra vägarna eller vara i vägen. Djuren har alltid företräde!
Kostnad
Att boka resan kostade mig 61.000 SEK. Sen tillkom priset på sju extrautflykter som jag gjorde utöver det vanliga programmet. Även flyget till och från Sverige fick jag betala. Sen tillkommer dricks och dricka (förutom vatten). Även läkarintyg. Eftersom jag besökte lite andra länder innan så kan jag inte säga det exakta beloppet för denna Antarktisresa. Men jag uppskattar att den totala summan är mellan 75.000-80.000 SEK för att ge dig ett ungefär. Men såklart beror det på flygpriser, vilka utflykter du lägger till och vad du dricker osv. Men om man räknar med att man har helpension, hytt, stor och proffsig personal, en hotellnatt och hur mycket som det krävs av Hurtigruten för att kunna genomföra denna resa så tycker jag inte priset är farligt dyrt. Det går ju knappt att göra resan så mycket billigare. Om man däremot bokar en sista minuten på plats i Ushuaia så kan man finna priser från 30.000 SEK. Men jag förmodar dock inte med Hurtigruten? Dessutom kan man behöva vänta i veckor innan det finns en tillgänglig båt med en ledig plats.
Vilka djur fick vi se under resan?
Främst Sälar, Valar och Pingviner. Men även massor av fåglar. Jag tänker inte försöka mig på att nämna alla arter. Det är jag för dålig på. Men vi ska ha sett alla pingviner som går att se på Antarktis förutom Kejsarpingviner. Här är listan på vilka fåglar som gick att se under resans gång:
Frågor & Svar
Jag tar gärna emot frågor om du undrar över något. Du kan skriva en kommentar här nere eller kontakta mig på sociala medier. Om du önskar bilder på något speciellt så är du också mer än välkommen att höra av dig! Det gäller även dig som läser det här i framtiden!
Jag tackar er alla för den snälla respons jag fått efter att postat dagboken på Facebook.
Vad är det med badandet på Antarktis som gör att det inte är tillåtet mera?
Att bada i själva havet får man. Men det som jag egentligen ville göra: Att gräva hål i sanden på Deception Island där vattnet värms upp av den aktiva vulkanen är numera förbjudet. Han sa inte exakt varför. Men det har högst troligen med själva grävandet att göra. De (iaato) vill att man ska göra så lite åverkan som möjligt. Sen ska det se väldigt ”öde” ut för de nästa turisterna som kommer. Det finns dock liknande stränder på andra platser på jorden. Inte minst sagt Hot Water Beach på Nya Zeeland.
Är det många som är sjösjuka?
Jag har inte sett någon. Vattnet har varit relativt lugnt än så länge. Men jag har hört några prata om att de mått lite dåligt. De flesta håller väl det för sig själv. EDIT: Senare under resan var vågorna upp till 12 meter och det blåste 34 m/sek. (Orkan) Flertal som egentligen hade en partner men som åt middag ensam hade en tallrik vid sig med kex och frukt. (Deras parter låg sjösjuka i hytten. Så de fick ta med sig tallriken ner.) Jag kan inte uppskatta antalet. Med säkert ett tiotal när det var som värst.
Midnatsol är ett häftigt fartyg. Har hon kvar bubbelpoolen på akterdäck?
Ja! Midnatsol är ett riktigt trevligt skepp. Det finns två bubbelpooler på övre däck i mitten på skeppet.
Vilken nivå har du köpt?
Om du menar hytt så har jag en inside cabin. Alltså en hytt utan fönster. Om du tänker på vilken rutt jag har valt så ser den ut som följande: Montevideo –> Puerto Madryn –> Falklandsöarna –> Antarktis –> Ushuaia
Hälsa sjölejonen om du ska simma!
Det har jag nu gjort. De hälsar tillbaka!
På vilket däck är det bäst att ha en hytt?
På de flesta fartyg skulle jag rekommendera långt upp och långt fram. Ett av skälen är att det blir mindre oljud än om man bor nära maskinrummet. Om man ska ha en hytt med fönster så kan det vara bra att kolla så att man väljer ett däck utan promenadmöjligheter. För det kan bli rätt jobbigt att folk går utanför fönstret hela tiden.
Vilken tidszon hade ni på resan?
Vi hade samma under hela resan. (GMT/UTC -3)
Lämna ett svar